Op de veeleisende testprocedure
van 2018 haalden zeven modellen de maximumscore: de Audi Q3, BMW X5, Hyundai
Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 en Volvo S60 en V60. De nieuwe Jeep
Wrangler bracht het er heel wat minder goed vanaf. Michiel Van Ratingen,
secretaris van Euro NCAP: “Het is een echte ontgoocheling om te zien dat een
gloednieuw model dat in 2018 verkocht wordt geen automatische noodremhulp of
rijstrookhulp krijgt”.
Op vlak van elektronische
veiligheid haalt de Wrangler dus een score van 32 procent. Voetganger- en
volwassenbescherming doen met 49 en 50 procent iets beter. De bescherming van
kinderen doet daar met 69 procent nog een schepje bovenop.
Slechte leerlingen
De andere slechte leerling komt
ook uit de FCA-groep: de Fiat Panda. Zijn score van nul sterren is te verklaren
door zijn oude ontwerp. In 2011 testte Euro NCAP de Panda al, en toen kreeg hij
vier sterren. Maar sindsdien is het testprotocol heel wat strikter geworden,
vooral op vlak van elektronische rijhulp. De oude Panda is op dat vlak niet
geëvolueerd (Euro NCAP vermeldt alleen een verklikker voor wie zijn gordel niet
vastgespt).
Daar scoort de Fiat dus amper 7
procent, maar ook zijn score van 16 procent voor de bescherming van kinderen
baart zorgen. De bescherming van volwassenen (45 procent) en voetgangers (47
procent) leveren betere cijfers op.
“Hoog tijd”
Euro NCAP zegt dat de laatste
score van nul sterren toegeschreven werd aan de Fiat Punto uit 2017 (die ook te
lang in de catalogus bleef vooraleer uiteindelijk
te verdwijnen). Van Ratingen: “Het wordt hoog tijd dat de Fiat
Chrysler-groep een product aflevert met een veiligheidsniveau dat kan
wedijveren met dat van de concurrenten.”
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: EuroNCAP.
Source ©:
EuroNCAP.