1 jaar na het nieuwe motorrijbewijs: de balans

Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie) en de FMB/BMB (Belgische motorrijdersbond) maken een jaar na de invoering van het nieuwe rijbewijs de balans op.

  • Wouters Bruno
  • 20 mei 2014

Het principe van een rijbewijs dat stapsgewijs toegankelijk wordt- zoals uitgevaardigd door een Europese richtlijn - blijft behouden, maar de praktijk leert dat er opmerkingen zijn toe te voegen aan hoe die richtlijn is ingevoerd.

Stijn Vancuyck (Febiac): “Voor de wijziging van het rijbewijs lag de leeftijd van de kandidaat-motorrijders bij 90% al boven 24 jaar. Met in elke stap de verplichting om zowel rijlessen te nemen als het examen te moeten afleggen, wordt een volwaardig rijbewijs halen duur en zal de meerderheid wellicht wachten tot 24 jaar. En wie een beetje geduld heeft, wacht twee jaar en gaat dan direct voor het A2-rijbewijs. Dan is het hele principe van de stapsgewijze opleiding uitgehold.”

Toch zijn er ook positieve punten aan te wijzen in de huidige regeling. Voor jongeren die met een scooter of bromfiets klasse B, willen rijden, is het voorlopig rijbewijs afgeschaft. Nu is er van bij de start een verplichte opleiding van vier uur met ook praktijkervaring op de openbare weg en enkel wie voor het examen slaagt krijgt het rijbewijs. Zo is hun veiligheid dankzij een betere basiskennis vergroot. De jongeren rijden niet rond zonder ervaring en niet meer met enkel een theoretische kennis die tot voor kort voldoende was om te slagen voor het examen.

Vancuyck weerlegt het idee dat bij veel mensen leeft dat de rijopleiding moeilijker en duurder is geworden. “De examenmanoeuvres zijn niet moeilijker geworden maar sluiten dichter aan bij de dagelijkse praktijk van het motorrijden,” aldus Vancuyck. “Het is wel een feit dat het niet eenvoudig is om te slagen voor het motorexamen. Een volledige opleiding telt nu 12 uren les in een rijschool om rechtstreeks (zonder proefperiode met voorlopig rijbewijs) de praktijkexamens (manoeuvres en openbare weg) te mogen afleggen. Vroeger mocht men zich al na 8 uren les aanbieden in het examencentrum, maar in de praktijk had een gemiddelde kandidaat al gemakkelijk 10 uren les nodig om te slagen. Het aantal uren opleiding is dus door de nieuwe regelgeving amper veranderd.”

Ook positief om te noteren is dat het aanbod van motoren in Europa zich mee afstemt op de invoering van de Europese richtlijn. Er zijn meer relatief goedkope motoren met een cilinderinhoud van tot 500 cc die toch voldoen aan de voorwaarden voor een rijbewijs A3. De financiële drempel om te starten met motorrijden, is daardoor lager. Bovendien is het vermogen van 35 kW voldoende om vlot deel te nemen aan het verkeer.

Wie meer informatie wil over de rijbewijsregeling, kan daarvoor terecht op www.hetmotorrijbewijs.be.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km