Je auto alleen nog online kopen? Dat is nog niet meteen voor morgen

Een auto online kopen net als een paar schoenen of een boek: dat is waar Tesla en andere nieuwe constructeurs op mikken. Maar de grote revolutie is zeker nog niet voor morgen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 maart 2019

Webwinkels en andere online shoppingplaatsen hebben onze winkelgewoontes stevig veranderd. Vandaag bestellen we alles op het internet: van nieuwe schoenen over nieuwe kleding tot een nieuwe matras. En waarom zelfs geen nieuwe auto?

Het idee lijkt misschien gek, zeker omdat een auto flink duurder is dan de dagelijkse dingen die we online kopen. Toch gokken constructeurs als Tesla, Polestar en Lynk&Co op die optie. Zij willen af van het ouderwetse distributienet van de klassieke constructeurs om te besparen op de kosten van een fysiek verkoopnetwerk.

Niet zo eenvoudig

Maar dat is minder simpel dan het lijkt. Begin deze maand kondigde Tesla nog aan dat het zijn showrooms ging sluiten en alleen nog online wou verkopen. Onder meer door druk van klanten en van dalende beurscijfers kwam het terug op die beslissing. Nu zou een groot deel van de showrooms blijven bestaan en nog maar 10 tot 30 procent sluiten.

Pop-upstores

Ook de Chinezen van Geely willen een steen in het water gooien met de merken Polestar en Lynk&Co. De nieuwe Polestar 2 kan bijvoorbeeld online worden besteld. Voor Lynk&Co denkt Geely aan de aankoop of verhuur van de auto’s online. Toch kondigde het merk al aan dat het enkele pop-upstores wilde openen om de nieuwe modellen ‘fysiek’ aan het grote publiek te laten zien. En het onderhoud? Daar hebben beide merken het voordeel dat ze terecht kunnen bij het klassieke dealernet van zustermerk Volvo.

Verdwijnt de showroom?

De rol van de klassieke showroom zal de komende jaren wel aanzienlijk veranderen. Maar ondanks de grootse aankondigingen staat de revolutie nog in zijn kinderschoenen. Niet alles rond onderhoud en herstelling zal verdwijnen, al zal ook dat aanzienlijk veranderen met de komst van de elektrische auto, die minder onderhoud nodig heeft. En de verkoper? Die zal steeds meer een informant worden, een soort automobiele “Apple Genius” die je aankoop, huur of deelgebruik mee helpt finaliseren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km