Volkswagen
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Minister van Mobiliteit François Bellot bevestigt dat de nieuwe wegcode geen verplichting voor achteruitkijkspiegels meer zal bevatten. De klassieke spiegels kunnen worden vervangen door “hulpmiddelen voor indirect zicht”. Wat betekent dat concreet?
Op dit moment staat nog gewoon in de wet dat je auto achteruitkijkspiegels moet hebben. Maar die wet wordt aangepast om nieuwe technologie een wettelijk kader te geven. Minister van Mobiliteit Bellot bevestigde aan Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dat de volgende herziening van de wegcode achteruitkijkspiegels niet meer verplicht. De herziening is gepland voor 2021.
“Wanneer de nieuwe wegcode van kracht gaat, zal het verplicht zijn voor een auto om hulpmiddelen voor indirect zicht te hebben”, zegt de woordvoerder van de minister. “Dat kan in de vorm zijn van traditionele achteruitkijkspiegels opzij en in het midden, maar ook van camerasystemen waarmee de chauffeur op zijn dashboard het verkeer naast en achter zijn auto ziet.”
De wegcode zal zich dus aanpassen aan nieuwe technologie die onder meer op elektrische en hybride auto’s wordt ingevoerd. De hybride Lexus ES en elektrische Audi e-tron zullen onder meer kunnen worden voorzien van dergelijke camera’s om hun klassieke achteruitkijkspiegels te vervangen. Met camera’s vermindert de luchtweerstand en dus ook het verbruik. Voor andere weggebruikers, zoals fietsers, hebben minder uitstekende koetswerkonderdelen een bijkomend veiligheidsvoordeel.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.