Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De Grand Wagoneer van Jeep kwam in 1984 op de Amerikaanse markt. Bij zijn lancering legde de grote SUV de lat zeer hoog, met een uitrusting die voor die tijd ongezien rijkelijk was. Het model bood een all-incombinatie, met onder meer een lederen stoelbekleding, airco, een stereoradio en vooral een bekleding op het koetswerk in houtvezel waardoor hij zich van de concurrentie wist te onderscheiden. Bovendien beschermde de Grand Wagoneer zijn passagiers in een zeer hoog veiligheids- en comfortpeil.
Bijna vier decennia later haalt Jeep deze naam weer boven voor een conceptcar die heel dicht bij de productieversie staat. Het is een zeer luxueuze SUV waarvan de productie volgend jaar start in Detroit.
Zoals het een auto van dit tijdperk betaamt, is het model uitgerust met hoogtechnologische elementen, zoals een 10,25 duim groot infotainmentscherm voor de passagiers, wat een première is in dit segment. Ze kunnen op dat scherm naar films, series en video’s kijken, op het internet surfen of informatie opvragen rond de rit van de dag. Er staan nog zes andere schermen in het interieur, waardoor zelfs de Mercedes S-Klasse wordt overtroffen. Zij functioneren met het infotainmentplatform Uconnect 5, dat vijf keer sneller zou werken dan zijn voorganger.
Ruimte en comfort zijn sterke punten van het model, dat plaats biedt aan tot zeven passagiers, elk op zijn eigen “Captain’s chair”. De algemene sfeer wordt net zoals in de oorspronkelijke Grand Wagoneer opgevrolijkt door grote raamoppervlakken en stevige materialen zoals glas en aluminium.
Vast staat in elk geval dat de nieuwe Grand Wagoneer indruk zal maken in het verkeer. De grote 4x4 heeft een enorm radiatorrooster, geflankeerd door een lichtgevende rand en Wagoneer-logo, en in de hoeken zijn kordaat kijkende ledkoplampen te zien. De stoere premiumlook wordt verder opgebouwd met beschermingselementen vooraan in zwart aluminium met sleephaken en door wielen van liefst 24 duim groot.
Onder de motorkap ligt een plug-inhybride aandrijflijn, die zowel krachtig, discreet als zuinig belooft te zijn en die meerdere tientallen kilometers puur elektrisch rijden mogelijk maakt.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.