Kamperen met Volkswagen: 30 jaar hotel California

In 2018 is het precies 30 jaar geleden dat Volkswagen – toen nog samen met Westfalia – de California presenteerde, de Transporter met gekke daktent. Vandaag bouwt VW de California helemaal zelf. Wij bezochten de fabriek in Hannover, waar de Duitsers de zesde generatie Transporter met de hand ombouwen tot kant-en-klare kampeerwagen.

  • Bervoets Wim
  • 14 juni 2018
  • 2.001 weergaven

“Daarmee reed je eens in een van de enige cabrio-Transporters die deze Volkswagen-fabriek ooit bouwde”, grapt onze gids Tobi wanneer hij een dakloze VW-bus terug bij zijn gestripte soortgenoten parkeert. Naast een cabrioletversie van de Amarok.

Huwelijk

We hebben er net een rondleiding op zitten in de Volkswagen-fabriek van Hannover, waar de Duitsers al sinds 1956 de beroemdste bestelwagen ter wereld bouwen. Bezoekers worden in de fabriek rondgereden in Transporters die van hun dak werden gestript, waardoor ze makkelijk halt kunnen houden bij de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals persen van 3800, 9500 en 9100 ton, en de robot die koetswerk en aandrijflijn voor eeuwig met elkaar in de echt verbindt. “Die Hochzeit”, noemt Volkswagen het, “het huwelijk”. Zouden de Teutonen dan toch een gevoel voor humor hebben?

Sinds 2004

Maar stiekem zijn we niet hier voor de 800 Transporters, Multivans of Caravelles die hier dagelijks worden geassembleerd. Wel voor de 100 California’s die elke dag zorgvuldig van de band geplukt worden en per vrachtwagen vervoerd worden naar een kleinere assemblagehal even verderop in Hannover. Daar werkt Volkswagen sinds 2004 de kampeerversie van Duitslands beroemdste bestelwagen bijna volledig met de hand af.

Het contrast tussen beide productievestigingen kan dus haast niet groter zijn: klinisch, modern en hoogtechnologisch tegenover ambachtelijk en kleinschalig. Onder “kleinschalig” verstaat Volkswagen een team van 300 werknemers, die in drie ploegen telkens acht uur nodig hebben om een binnengekomen California om te bouwen tot dealerklaar.

Drie productielijnen

“De California’s gaan in totaal door drie productielijnen, die vooruitgaan tegen een halve meter per minuut”, legt gids Tobi uit. Dat lijkt traag, maar het tempo ligt hoog en de sfeer is productief. “Er moet immers heel wat gebeuren: op de eerste productielijn gaat de dakbescherming van het transport eraf en wordt het interieur geprepareerd voor de eventuele inbouw van de keuken en van de daktent. Op lijn twee wordt het keukenmeubel geïnstalleerd, en de laatste lijn is voor de daktent en de afwerking. Daarna krijgt de California nog een grondige eindcontrole, inclusief test op waterdichtheid.”

Met of zonder keuken?

Drie versies zijn er van de California: de Beach, met een manueel uitklapbare daktent maar zonder keukenmeubel, de Coast met keukenmeubel en elektrisch uitklapbare daktent, en de luxeversie Ocean. Keukenblok en tent zijn in verschillende kleuren te krijgen. Hoe weten de California-meestergasten dan welke kampeerwagen welke inrichting moet krijgen? “Achter de voorruit zit een blad met de specificaties die de klant heeft gekozen”, weet Tobi. “Iedereen die zijn taak heeft afgewerkt, vinkt de juiste specificatie af.”

Het dak erop

Zo rollen de California’s schijnbaar traag en gestaag door de stenen fabriekshal. Maar rond de Volkswagens zijn de meestergasten bedrijvig in de weer. De juiste kleur dakpaneel zoeken, de tent eraan vastmaken, het keukenblok vastschroeven: vooral dat laatste gebeurt tegen een bliksemsnel tempo. De kers op de taart is de montage van de daktent. Een secure en bijna volledig manuele klus, maar de tent moet vlot open en dichtgaan.

Uitsmijter

De strenge Duitsers geef je het niet mee, maar stiekem zijn ze trots als de daktent zich triomfantelijk openvouwt en netjes weer dichtgaat. Klaar voor de laatste klus vooraleer het naar de dealer en de gelukkige klant gaat: de regencheck. Elke California moet zijn kampeerders namelijk beschermen tegen weer en wind, ook wanneer die in de daktent liggen te slapen. Een probleem dat de California XXL met vaste dakconstructie niet zal hebben. “Want”, zo knipoogt onze gids, “de kampeerwagen op basis van de Crafter gaat wel degelijk in productie.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km