Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
In 2018 is het precies 30 jaar geleden dat Volkswagen – toen nog samen met Westfalia – de California presenteerde, de Transporter met gekke daktent. Vandaag bouwt VW de California helemaal zelf. Wij bezochten de fabriek in Hannover, waar de Duitsers de zesde generatie Transporter met de hand ombouwen tot kant-en-klare kampeerwagen.
“Daarmee reed je eens in een van de enige cabrio-Transporters die deze Volkswagen-fabriek ooit bouwde”, grapt onze gids Tobi wanneer hij een dakloze VW-bus terug bij zijn gestripte soortgenoten parkeert. Naast een cabrioletversie van de Amarok.
We hebben er net een rondleiding op zitten in de Volkswagen-fabriek van Hannover, waar de Duitsers al sinds 1956 de beroemdste bestelwagen ter wereld bouwen. Bezoekers worden in de fabriek rondgereden in Transporters die van hun dak werden gestript, waardoor ze makkelijk halt kunnen houden bij de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals persen van 3800, 9500 en 9100 ton, en de robot die koetswerk en aandrijflijn voor eeuwig met elkaar in de echt verbindt. “Die Hochzeit”, noemt Volkswagen het, “het huwelijk”. Zouden de Teutonen dan toch een gevoel voor humor hebben?
Maar stiekem zijn we niet hier voor de 800 Transporters, Multivans of Caravelles die hier dagelijks worden geassembleerd. Wel voor de 100 California’s die elke dag zorgvuldig van de band geplukt worden en per vrachtwagen vervoerd worden naar een kleinere assemblagehal even verderop in Hannover. Daar werkt Volkswagen sinds 2004 de kampeerversie van Duitslands beroemdste bestelwagen bijna volledig met de hand af.
Het contrast tussen beide productievestigingen kan dus haast niet groter zijn: klinisch, modern en hoogtechnologisch tegenover ambachtelijk en kleinschalig. Onder “kleinschalig” verstaat Volkswagen een team van 300 werknemers, die in drie ploegen telkens acht uur nodig hebben om een binnengekomen California om te bouwen tot dealerklaar.
“De California’s gaan in totaal door drie productielijnen, die vooruitgaan tegen een halve meter per minuut”, legt gids Tobi uit. Dat lijkt traag, maar het tempo ligt hoog en de sfeer is productief. “Er moet immers heel wat gebeuren: op de eerste productielijn gaat de dakbescherming van het transport eraf en wordt het interieur geprepareerd voor de eventuele inbouw van de keuken en van de daktent. Op lijn twee wordt het keukenmeubel geïnstalleerd, en de laatste lijn is voor de daktent en de afwerking. Daarna krijgt de California nog een grondige eindcontrole, inclusief test op waterdichtheid.”
Drie versies zijn er van de California: de Beach, met een manueel uitklapbare daktent maar zonder keukenmeubel, de Coast met keukenmeubel en elektrisch uitklapbare daktent, en de luxeversie Ocean. Keukenblok en tent zijn in verschillende kleuren te krijgen. Hoe weten de California-meestergasten dan welke kampeerwagen welke inrichting moet krijgen? “Achter de voorruit zit een blad met de specificaties die de klant heeft gekozen”, weet Tobi. “Iedereen die zijn taak heeft afgewerkt, vinkt de juiste specificatie af.”
Zo rollen de California’s schijnbaar traag en gestaag door de stenen fabriekshal. Maar rond de Volkswagens zijn de meestergasten bedrijvig in de weer. De juiste kleur dakpaneel zoeken, de tent eraan vastmaken, het keukenblok vastschroeven: vooral dat laatste gebeurt tegen een bliksemsnel tempo. De kers op de taart is de montage van de daktent. Een secure en bijna volledig manuele klus, maar de tent moet vlot open en dichtgaan.
De strenge Duitsers geef je het niet mee, maar stiekem zijn ze trots als de daktent zich triomfantelijk openvouwt en netjes weer dichtgaat. Klaar voor de laatste klus vooraleer het naar de dealer en de gelukkige klant gaat: de regencheck. Elke California moet zijn kampeerders namelijk beschermen tegen weer en wind, ook wanneer die in de daktent liggen te slapen. Een probleem dat de California XXL met vaste dakconstructie niet zal hebben. “Want”, zo knipoogt onze gids, “de kampeerwagen op basis van de Crafter gaat wel degelijk in productie.”
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 5 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of GT4 tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 8 of 9 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?
In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!