Kan jij raden hoeveel de nieuwe elektrische Hummer weegt?

Een hint: de oude Hummer H1 woog al 3.360 kilo.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 mei 2021
  • Elektrisch

Kan jij raden hoeveel de nieuwe elektrische Hummer weegt?

Meer dan 4 ton, zoveel weegt de toekomstige GMC Hummer EV. Dat beweert in elk geval GM-Trucks.com, een website die zich specialiseert in pick-ups en grote terreinwagens van General Motors. Zij konden namelijk al een blik werpen op een aantal gedetailleerde technische gegevens en lazen daar af dat de elektrische kolos 9.046 ‘pound’ zal wegen, wat omgerekend 4.103 kilo is. Dat is liefst 740 kilo meer dan de oer-Hummer, de H1, uit de jaren ’90. De boosdoener is uiteraard het accupakket van liefst 200 kWh, dat meer dan dubbel zo groot is als de grootste batterij van bijvoorbeeld een Porsche Taycan of Tesla Model S (allebei net iets meer dan 90 kWh).

1.000 pk, 15.000 Nm

De elektromotoren van de Hummer EV hebben daar geen probleem mee, want dankzij een vermogen van 1.000 pk en een koppel van liefst 15.000 Nm (geen tikfout) knalt het 4 ton zware monster naar 100 km/u in 3 seconden. Of toch in de VS, want met een dergelijk gewicht is de kans groot dat deze kolos bij ons een verplichte snelheidsbegrenzer bij 90 km/u zou moeten krijgen om legaal op de openbare weg te mogen rijden.

Zinloos

Als dat nog niet volstaat om aan te tonen hoe absurd deze demonstratie van mateloosheid is, dan misschien wel dit: ondanks zijn gigantische accu geraakt de Hummer EV ‘slechts’ 480 kilometer ver voor hij moet opladen. Ter vergelijking: een Tesla Model S Long Range – met zoals eerder gezegd een minder dan half zo grote batterij – haalt een gehomologeerd rijbereik van 663 kilometer, wat dus bijna 35 procent beter is. De giga-Hummer heeft zijn gigantische accu nodig om ergens te geraken, maar het enorme gewicht van die accu jaagt zijn verbruik omhoog waardoor zijn rijbereik eronder gaat lijden. Een vicieuze cirkel…
Kan jij raden hoeveel de nieuwe elektrische Hummer weegt?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km