Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Het zou goed kunnen dat de VW-groep binnenkort 124.000 auto’s met VW-, Audi- of Porsche-logo moet terugroepen. Het probleem zou deze keer echter niet bij de dieselversies zitten, maar wel bij geëlektrificeerde modellen.
De Volkswagen-groep, die massaal in elektromobiliteit investeert in de hoop zijn plekje in de hemel opnieuw te veroveren na het gigantische Dieselgate-schandaal, lijkt maar geen meevallers te krijgen. Vandaag is namelijk een probleem opgedoken met de reeds verkochte geëlektrificeerde modellen van Audi, Porsche en Volkswagen. Na een interne doorlichting zou de Duitse groep zijn gestoten op cadmium, een metaalsoort die “onbetwistbaar kankerverwekkend” is en die volledig verboden is in de autoproductie. Het metaal zou zijn opgedoken in een interne lader die door een onderaannemer wordt geleverd.
Na de ontdekking heeft Volkswagen zelf de Duitse Federale instantie voor de autosector, de KBA, ingelicht. Die laatste moet nu beslissen of het nodig is om een terugroepactie op poten te zetten. Volgens Volkswagen zouden 124.000 auto’s zijn getroffen, gebouwd tussen 2013 en juni 2018.
Erg kleine hoeveelheid
Persagentschap AFP, dat het nieuws heeft gebracht, zegt dat de hoeveelheid cadmium die VW in de interne laders van zijn plug-in hybride en elektrische modellen heeft ontdekt erg beperkt zou zijn. Het zou gaan om nauwelijks 0,008 gram per lader. Bovendien benadrukt VW dat het metaal erg goed beschermd zit in het midden van de lader waardoor elk contact met de omgeving en dus het risico op besmetting zeer klein is. Toch heeft de groep de productie van de getroffen modellen onmiddellijk gestaakt om de verdachte module te kunnen vervangen door een andere van een nieuwe toeleverancier.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.