Karma werkt aan brandstofcel op methanol

Brandstofcellen die stroom maken voor een elektromotor werken vandaag doorgaans op waterstof. Karma denkt echter dat methanol als brandstof een beter alternatief kan zijn.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 februari 2021
  • Elektrisch

Karma werkt aan brandstofcel op methanol

Om heel correct te zijn, werkt de brandstofcel van Karma ook op waterstof, maar de auto tankt methanol. Dat materiaal bestaat uit 4 waterstofatomen voor 1 koolstof- en 1 zuurstofatoom (CH4O). Aan boord wordt het methanol omgezet naar waterstof alvorens het aan de brandstofcel wordt gevoed. Het grote voordeel is dat methanol een minder complexe tankinfrastructuur vereist dan waterstof, dat onder extreem hoge druk moet worden opgeslagen en vervoerd. Bovendien kan methanol worden geproduceerd door aardgas (CH4) met CO2 te combineren.

Energieverslindend

Dat klinkt allemaal heel mooi op papier, maar de werkelijkheid is toch koppiger dan hoe Karma het voorstelt. De productie van methanol uit aardgas is een bijzonder energieverslindend proces. Bovendien betekent de omvorming van methanol naar waterstof aan boord van de wagen een extra tussenstap tussen de energiedrager en de aandrijflijn, waarbij veel energie verloren gaat.
Karma werkt aan brandstofcel op methanol
Ter illustratie: tussen de opwekking van elektriciteit door een (liefst hernieuwbare) bron en de aandrijving op de wielen van een elektrische auto met batterijen gaat 20 à 25 procent van de stroom verloren (weerstand in de kabels, omvorming van wisselstroom naar gelijkstroom en omgekeerd). Bij een brandstofcelauto die waterstof tankt, stijgt het energieverlies naar 65 tot 75 procent. Door aan die keten nog eens de productie van ‘groene’ methanol én de omvorming daarvan naar waterstof in de auto toe te voegen, zal het verlies naar verwachting nog stijgen. Het is dan maar de vraag of het idee van Karma echt wel zo ‘groen’ is als het lijkt…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Karma.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km