Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Ken Block, die wereldberoemd werd met zijn virale 'Gymhana' driftvideo's, gaat de elektrische toer op en wisselt zijn Ford's daarvoor in voor een unieke Audi.
Gierende banden, verbrand rubber en ellenlange drifts… het zijn niet meteen dingen die je associeert met het ‘ecologische’ imago van elektrische wagens. Tenzij je Ken Block heet natuurlijk. De Amerikaanse rallypiloot/automotive entertainer die wereldberoemd werd met zijn Gymkhana-video’s klopte voor zijn volgende stuntvideo aan bij Audi Sport, dat voor hem een elektrische bolide bouwde, de Audi S1 quattro ‘Hoonitron’.
![]() | ![]() |
Die Hoonitron, een volledig elektrisch rallywapen, is een moderne interpretatie van de legendarische Audi Quattro S1 Pikes Peak, die in de jaren ‘80 meermaals iedereen naar huis reed tijdens de beroemde Amerikaanse hillclimb. Maar bijna 40 jaar later maakt een vuurspuwende vijfcilinder plaats voor… een 100 % elektrische aandrijflijn.
De Audi S1 quattro ‘Hoonitron’, een samentrekking van de naam van Block’s rallyteam Hoonigan en die van de elektrische Audi-modellen e-tron, is uitgerust met twee elektromotoren die zorgen voor vierwielaandrijving. Een stijf koolstofvezel koetswerk moet dan weer zorgen voor de nodige stevigheid tijdens het stunten.
Cijfers over het vermogens, de batterijcapaciteit en de prestaties zijn er op dit moment niet, maar dat is niet meteen relevant voor de taak die de auto moet volbrengen. Block en zijn team zijn immers bezig met hun eerste volledig elektrische Gymkhana op poten te zetten, die de naam Elektrikhana zal krijgen. Alle gewoonlijke elementen zullen aanwezig zijn, met extreme drifts, donuts, scherpe slaloms, grappige momenten en pure snelheid… alleen het gebrul van motoren zal je moeten missen.
![]() | ![]() |
De Elektrikhana wordt in de komende maanden opgenomen en publiek gemaakt, maar Block kon bij Audi Sport al eens testrijden met de Hoonitron, die hem wist te verrassen: “Ik ben vertrouwd met auto’s met een grote verscheidenheid aan verbrandingsmotoren en aandrijvingen, maar hier moet ik een aantal nieuwe dingen leren. Vanuit stilstand meteen een donut draaien aan 150 km/u, enkel door het gaspedaal te gebruiken, dat is nieuw voor mij.” Dat belooft!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.