Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de bugdetvriendelijke stadsauto van Renaults Roemeense dochter Dacia: de Sandero.

Wim Bervoets
10/07/2018

Koetswerk

Dacia is een prijsbewust en rationeel merk. Je vindt hier dus geen verschillende koetswerkversies, maar één degelijke vijfdeurs. Die is er wel in twee verschillende uitvoeringen: als gewone Sandero en als avontuurlijker aangeklede Sandero Stepway, met dakrails en stoerdere opsmuk voor de bumpers en wielkasten.

De gewone Sandero is 4,07 meter lang, de Sandero Stepway 4,09 meter. Dat verschil in lengte zit volledig in de koetswerkaankleding: beide Dacia’s hebben namelijk een even grote koffer. Die is 320 liter groot met de achterbank rechtop, 1.200 liter groot met de achterbank neergeklapt.

Motor

Het motoraanbod in de Dacia Sandero blijft overzichtelijk: twee benzine- en twee dieselmotoren. De instapbenzie is de atmosferische SCe 75, een éénliter driecilinder. Die houdt vooral de instapprijs laag, want de interessantste benzinemotor is eigenlijk de TCe 90, een mondernere 0.9 driecilinder turbobenzine. Een kleinere motor, inderdaad, maar met 90 pk wel iets soepeler dan de SCe. De dieselmotoren zijn er als dCi 75 en dCi 95, beide 1,5 liter grote viercilinders met een bijzonder laag theoretisch verbruik van minder dan 4 l/100 km.

Toch ben je in een Sandero weinig gebaat met een dieselmotor: hij kost meer in aankoopprijs dan de benzineversies, past minder bij het karakter van de Dacia, is wat luidruchtig en vooral bedoeld om kilometers mee af te leggen. Niet iets wat als eerste bij je opkomt als je aan de Sandero denkt. Ga dus voor de benzinemotor, en meer specifiek de TCe 90. Die verhoogt de basisprijs wel van € 7.990 naar € 10.050, maar is soepeler en sneller dan de SCe 75, en haalt met 140 Nm aan koppel het beste uit het kleine blokje.

Versnellingsbak

De Dacia Sandero had tot voor kort twee soorten versnellingsbakken: een klassieke manuele vijfbak en een gerobotiseerde bak, die Easy-R heette. Die laatste is onlangs uit de catalogus verdwenen om opnieuw gehomologeerd te worden volgens de nieuwe WLTP-normen. Dat betekent dat je in de Sandero dus steeds aangewezen bent op een manuele versnellingsbak met vijf verzetten.

Uitrusting

Een budgetauto krijgt natuurlijk een budgetuitrusting. De basisuitvoering van de Dacia Sandero heet gewoon “Sandero”, is alleen beschikbaar met de atmosferische benzinemotor van 75 pk en kost dan amper € 7.990. Je stelt het dan wel met een kaalgeplukte versie, waarbij de bumpers niet in de koetswerkkleur gespoten zijn en je de achteruitkijkspiegels manueel verstelt.

Een trapje hoger staat de “Ambiance”-versie, die met alle benzinemotoren verkrijgbaar is en dan vanaf € 8.850 begint. Als diesel is alleen de basisdiesel van 75 pk in de Ambiance-uitvoering te krijgen. Die kost dan wel meteen € 11.200. Veel noemenswaardige snufjes voegt hij weliswaar niet toe: centrale deurvergendeling en elektrische ruiten vooraan, en een radio met USB- en Bluetooth-aansluiting.

Interessanter wordt het vanaf “Laureate” (vanaf € 9.850 voor de benzines, vanaf € 12.200 voor de diesels). Die laat zijn spiegels al luxueus elektrisch verstellen, laat zijn stuur in de hoogte regelen, voegt mistlampen vooraan toe, en maakt enkele interessante en aantrekkelijk geprijsde comfortopties beschikbaar op de optielijst.

De Stepway en Stepway Plus onderscheiden zich door hun stoerdere aankleding. De avontuurlijke Sandero’s kiezen alleen voor de topmotoren: de TCe 90 en dCi 95. Ze kosten dan respectievelijk € 10.850 en € 12.600 in de Stepway-uitvoering, die in grote lijnen te vergelijken valt met de Ambiance-versie. Stepway Plus (€ 12.450 voor de benzine, € 14.200 voor de diesel) is het luxebeestje uit het Sandero-gamma, met een snelheidsregelaar, elektrische ruiten achteraan, klimaatregeling, navigatie en parkeersensoren.

Maar dat zijn ook zaken die je optioneel kunt aanstippen op de Laureate-versie, terwijl je dan net onder de basisprijs van de Stepway Plus blijft. Dus tenzij je weg bent van de avontuurlijkere Stepway-looks, is onze aanrader de Laureate in combinatie met enkele opties, zoals metaakleur (€ 370), het Easypack (elektrische ruiten achteraan, snelheidsregelaar: € 250), het navigatiesysteem (€ 250, een kaart van West-Europa kost nog eens € 100 extra) en de achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan (€ 350).

Onze keuze

Sandero 0.9 TCe 90 Laureate, met metaalkleur, Easypack, Media Nav Evolution met kaart van West-Europa, achteruitrijcamera en parkeersensoren achteraan: € 12.370

Tweedehands? Bekijk ook onze Dacia Sandero-zoekertjes

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.