Kia Concept EV9: elektrische mastodont

In de Verenigde Staten haalt Kia het doek van de (heel) grote broer van zijn EV6, in de vorm van een concept car. Een elektrische mastodont met 7 plaatsen en een lengte van bijna 5 meter, die de toekomstige Kia EV9 voorafgaat.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 november 2021
  • Toekomst
  • 2.758 weergaven

Net zoals Hyundai met zijn Concept Seven de hoofdlijnen van zijn toekomstige elektrische Ioniq 7 SUV onthult, komt ook Kia niet met lege handen naar Los Angeles, maar brengt het de concept EV9 mee. Daarmee geeft het merk ons al een vrij duidelijk voorsmaakje van de look van zijn toekomstige elektrische SUV met 7 plaatsen die binnenkort verwacht wordt. 


4,93 m

Deze grote elektrische SUV is met zijn lengte van 4,93 m, breedte van 2,06 m en hoogte van 1,79 m op maat gemaakt voor de Amerikaanse markt. Hij staat op een versie van het E-GMP onderstel waarvan de wielbasis iets korter is dan die van de Hyundai Concept Seven: 3,1 m tegen 3,2 m.

Toch belet dat Kia natuurlijk niet om drie zetelrijen in te bouwen die tot 7 plaatsen mogelijk maken. Het Koreaanse merk laat weten dat er verschillende zetelconfiguraties beschikbaar zullen zijn, waarmee de EV9 niet enkel kan dienen om veel volk te vervoeren, maar even goed als comfortabel salon indien nodig.

 

27 duim

Aan boord vinden we ook een groot zwevend scherm dat horizontaal is opgesteld en 27 duim groot is, maar ook een origineel rechthoekig stuur dat bezaaid is met aanraaktoetsen. In het interieur wordt veelvuldig gebruikgemaakt van duurzame materialen: stoffen gemaakt op basis van gerecupereerde visneten, gerecycleerde plastic flessen en wol, of nog vegan leder.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Kia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Kia zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km