Kia gaat eind dit jaar zijn eerste “milde hybride” met 48 volt-circuit introduceren. De Sportage krijgt de primeur. De rest van het gamma, waaronder de Ceed, zal er ook aanspraak op kunnen maken.

Jean-François Christiaens
15/05/2018

Ook Kia wil het idee van een mild hybridesysteem op basis van een 48 volt-circuit toepassen. Dat zal naast de hybrides, plug-inhybrides, elektrische en waterstofmodellen worden ingevoerd. De gefacelifte versie van de populaire Sportage wordt eind dit jaar het eerste model met het systeem.

Diesel

De “mild hybrid”-technologie zal in de eerste plaats op een dieselmotor worden toegepast. Kia gebruikt een lithium-ionbatterij van 48 volt en 0,46 kWh onder de koffervloer en een alternator-starter die de dieselmotor 10 kW (ongeveer 14 pk) extra geeft bij de acceleraties. Als generator recupereert de module daarnaast efficiënter kinetische energie bij het remmen.

-4 procent CO2

De milde hybride zorgt voor een 4 procent lagere CO2-uitstoot volgens de nieuwe WLTP-cyclus (7 procent met de oude NEDC-cyclus). Daardoor moet de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma naar beneden, terwijl de aankoopprijs lager blijft dan die van “klassieke” hybrides.

Overal

Het systeem, dat Kia “EcoDynamics+” heeft genoemd, is compatibel met manuele versnellingsbakken en automaten, en is geschikt voor voor-, vier- en achterwielaandrijving. Ook benzinemotoren zijn combineerbaar met EcoDynamics+. Na de Sportage eind 2018 krijgt de nieuwe Ceed de technologie in 2019.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.