Hyundai
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Het is een ‘echte’ BMW volgens de puristen, met zes cilinders in lijn die voor veel pk’s zorgen, achterwielaandrijving en een relatief discrete lijn. Een schitterende auto die de Porsche 911 uitdaagde in de jaren negentig. Vandaag vind je er al een voor minder dan 10.000 euro. Een koopje, maar hoeveel kost hij in gebruik?
Positief is dat BMW de M3 bouwde voor alle soorten gebruikers, met verschillende koetswerktypes: coupé, cabriolet en zelfs sedan. Tussen 1992 en 1999 werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht. Je vindt dus gemakkelijk een M3 in de zoekertjes. Een reden te meer om niet zomaar de eerste de beste M3 te nemen.
De M3 E36 werd voorgesteld op het salon van Parijs in 1992 en was qua stijl nog vrij ingetogen. Onder de motorkap woedde echter een tornado: een drieliter zescilinder-in-lijn met 286 pk bij 7.000 tr/min. Te weinig naar jouw smaak? Met de jaren verbeterde de M3, naar 295 pk in de GT-versie (1994) en 321 pk vanaf 1995. Dat jaar verhoogde BMW de cilinderinhoud naar 3,2 liter en rustte de M3 uit met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor wie een automaat verkiest, bestaan er twee oplossingen: een vijftrapsautomaat of een gerobotiseerde zesbak (SMG).
Deze M3 zit stevig in elkaar en heeft een ontwerp zonder grote gebreken. Helaas werden veel exemplaren mishandeld, zwaar getuned of slecht onderhouden. Een terugkerend probleem bij veel sportwagens van hoog niveau die sterk in de waarde zijn gedaald. Ook hier is de aanwezigheid van een nauwkeurig onderhoudsboekje van kapitaal belang.
Dit is uiteraard het belangrijkste onderdeel. Ondanks een uitzonderlijk hoog vermogen houdt de zescilinder goed stand. De meeste exemplaren zitten vandaag boven de kaap van 100.000 km en sommige hebben zelfs meer dan 250.000 km. Enkele vuistregels om zo ver te geraken: verwaarloos nooit het onderhoud en gebruik alleen olie die BMW aanraadt. Een gereviseerde motor kost ongeveer 7.000 euro, een standaardwissel circa 14.000 euro.
Het onderhoud is niet zo duur als gevreesd, met een jaarlijks onderhoud (oliewissel en vervanging van filters) voor ongeveer 250 euro. Reken op ongeveer het dubbele voor een grote beurt met oliewissel. De lagers en oliepomp moet je goed in de gaten houden zodra de motor de grens van 150.000 km passeert. Reken op een paar duizend euro om die laatste te vervangen. Ook het bekende Vanos-systeem (variabele distributie) heeft geen eeuwig leven. Zijn vervanging kost meer dan 2.000 euro (zonder werkuren bij BMW), maar kun je bij onafhankelijke garages laten doen voor ongeveer 1.500 euro. Let wel op de kwaliteit van de wisselstukken: BMW maakt ze nog allemaal maar voor hoge prijzen. Sommigen komen in de verleiding om elders onderdelen te zoeken, maar de kwaliteit ontbreekt soms.
De M3 is als recente auto goed bestand tegen corrosie. Kijk wel even na of het koetswerk geen schade geleden heeft bij een ongeval. De wieltreinen houden het lang vol (200.000 km), behalve als de auto regelmatig op circuit heeft gereden. Reken dan op 3.000 euro om ze te vernieuwen.
Het tweedehandsaanbod is ruim, neem dus jouw tijd om te kiezen. Veel exemplaren werden onvoldoende onderhouden en vereisen dus dure herstellingen. Een gezond exemplaar biedt alleen maar plezier. De M3 E36 is betrouwbaar en goed gebouwd en is redelijk betaalbaar in onderhoud. Profiteer ervan want volgens veel experten wordt hij nooit nog zo goedkoop.
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...