Porsche
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Veel kaler dan dit vind je ze niet.
Vier industriëlen uit de Haute-Savoie hebben hun krachten gebundeld om een gemeenschappelijke droom werkelijkheid te maken: een puur elektrische auto die opvalt door zijn extreem lage gewicht en kaalgeplukte karakter. Zoals echte Fransen hebben ze hun project La Bagnolle (“Het karretje”) gedoopt, niets meer of minder.
Achter die grappige naam schuilt nochtans een ernstig project, met vooral een duidelijke wil om zich te beperken tot de essentie. Maanden ontwikkelingswerk hebben geleid tot een kleine elektrische tweezitter die slechts 283 kilo in de schaal werpt. Op het menu: vier wielen, uiteraard, maar ook twee elektromotoren van 15 pk op de achteras en een batterij van 3,6 kWh die goed is voor een rijbereik van zo’n 50 kilometer (145 kilometer met een optioneel extra pack).
Naar het voorbeeld van de Citroën AMI laat La Bagnole zich gewoon aan een stekker opladen. Maar in tegenstelling tot het doosje van de massaconstructeur kiest deze nieuweling voor een veel ruigere stijl, waardoor hij iets van een kleine Jeep heeft. Daarmee moet hij avonturiers verleiden die verlangen naar een schone auto. La Bagnole kan bovendien een last van tot 150 kilo torsen en heeft een bagageruimte van zo’n 650 liter.
Er zijn twee versies: een zonder rijbewijs, begrensd op 45 km/u, en een met rijbewijs, die 80 km/u haalt. La Bagnole kan reeds worden besteld door een voorschot van 1.000 euro over te schrijven. De catalogusprijs begint bij 10.990 euro. De eerste leveringen zijn voor komende lente.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.