Definitief afscheid van Bugatti Veyron

Bugatti sluit het Veyron-hoofdstuk definitief af. Na tien jaar komt het prestigieuze sportwagenproject op het salon van Genève aan zijn einde.

  • Van den Bogaert Robin
  • 24 februari 2015

Voor Volkswagen en zijn toenmalige topman Ferdinand Piëch was de Veyron een prestigeproject, een supersportwagen die de knowhow van de Volkswagen-groep moest etaleren. Het lastenboek was dan ook bijzonder veeleisend. De wagen moest meer dan 1.000 pk op het asfalt brengen, sneller dan 400 km/u kunnen rijden, in minder dan drie seconden naar 100 km/u spurten én comfortabel genoeg blijven om in het dagelijkse verkeer te kunnen rijden. Een ambitieuze opdracht waar de ingenieurs hun handen vol mee hadden, maar de Veyron werd uiteindelijk toch gerealiseerd en voorgesteld in 2005.

Tien jaar later heeft Bugatti de 450ste Veyron verkocht en daarmee zijn ze allemaal de deur uit: 300 exemplaren van de coupé 16.4 (1.001 pk) en 16.4 Super Sport (1.200 pk) en 150 open versies van de 16.4 Grand Sport (1.001 pk) en Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse (1.200 pk). Gemiddelde prijs van een Veyron met zijn opties: 2,3 miljoen euro. Dat betekent trouwens niet dat Bugatti er ooit een cent aan verdiend heeft, zo duur was het om deze supersportwagen te ontwikkelen en te bouwen.

Op het salon van Genève brengt Bugatti een eerbetoon aan de Veyron door zowel de allereerste als de allerlaatste Veyron (de Grand Sport Vitesse La Finale) te tonen aan het publiek. Over een opvolger is officieel nog niets bekend, maar er zijn geruchten dat er volgend jaar een nieuwe sportwagen van Bugatti verschijnt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km