Porsche
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.
De Fiat 214 is een van de meest gekende maar ook een van de meest op prijs gestelde auto’s van de jaren 1960. Hij werd in 1966 voorgesteld door de Italiaanse autobouwer en had als ambitie om de middenklasse van zijn tijd een moderne, ruime, robuuste en zeer betrouwbare auto te bieden.
De Italiaanse ingenieurs gaven daarom de voorkeur aan beproefde technische oplossingen, zoals achterwielaandrijving via een starre achteras en coaxiale veren en dempers. Onder de motorkap deed een gloednieuwe viercilinder met 60 pk dienst waarmee hij vlot 145 km/u haalde zonder veel te verbruiken. Al snel werd een break aan het aanbod toegevoegd, en later nog een coupé en een door Pininfarina getekende Sport Spider.
Het succes bij het grote publiek bleef niet uit en de kritiek was unaniem: de 124 was een zeer doordachte auto. Het kwam dus ook niet als een verrassing toen hij in 1967 de titel van Auto van het Jaar kreeg.
Tegelijk was de Sovjetunie op zoek naar een model waarvan de productie op communistisch grondgebied kon gebeuren. Giovanni Agnelli, een groot strateeg en verfijnd diplomaat, stond op dat moment aan het hoofd van Fiat. Hij kon zijn berline aan hen verkopen. De Russen richtten het bedrijf VAZ op, bouwden een fabriek in Togliatti (1.000 kilometer ten zuidoosten van Moskou) en startten in 1970 met de productie van de ‘Jigouli’. Ook hier kende hij succes. Het model was gemakkelijk te herstellen, betrouwbaar en verteerde om het even welke benzinekwaliteit.
De “Italiaanse Lada” kende zijn glorietijd in de jaren ’70 en ’80 dankzij een onklopbaar prijskaartje. Na meer dan 2 miljoen exemplaren werd hij in 1999 verkozen tot “Russische Auto van de Eeuw”. Maar hij was niet enkel in Rusland verkrijgbaar. Ook West-Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten werden door het populaire model overspoeld.
De Fiat 124 wist als industrieel product trouwens ook nog andere streken te charmeren: het model werd ook gekocht door Zastava (ex-Joegoslavië), Fiat-Concord (Argentinië), Tofas (Turkije) en Seat (Spanje). Een buitengewone carrière waar maar weinig andere auto’s aanspraak op kunnen maken.De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
Volkswagen Group leverde vorig jaar 22,4% van alle in Europa ingeschreven elektrische auto’s!