Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Countach was al 14 jaar op de markt toen Lamborghini in 1988 zijn 25ste verjaardag vierde. In die 14 jaar onderging het model heel wat evoluties: het begon met de LP400 uit 1974, met vier liter grote V12 van 375 pk. Het oorspronkelijke model, dat slanker was dan de latere evoluties van de Countach, werd tot eind 1977 gebouwd.
In 1978 werd de LP400 namelijk afgelost door de LP400 S, die enkele wijzigingen introduceerde die de Countach zijn iconische looks gaven. Zo kreeg de Lamborghini de breedste banden die destijds voor een productiemodel verkrijgbaar waren, verschenen er wielkastverbreders uit koolstofvezel, en kon de Countach worden besteld met de imposante achterspoiler, die populair was bij de meeste klanten. Het motorvermogen nam lichtjes af tot 355 pk.
Dat vermogen steeg opnieuw naar 375 pk in 1982, toen de LP500 S op de markt kwam. De Countach ruilde zijn motor immers in voor een grotere V12: een van 4,7 liter. Daarnaast kreeg het interieur een lichte update.
In 1985 veranderde er opnieuw wat onder de motorkap: de V12 werd uitgeboord tot 5,2 liter en had voortaan vier kleppen per cilinder – vandaar de Italiaanse naam quattrovalvole. Het vermogen steeg daardoor naar 455 pk en de motorkap werd hertekend om plaats te bieden aan het imposante blok.
De Lamborghini Countach 25th Anniversary, de laatste evolutie die de Italianen in 1988 op de markt brachten, werd aanvankelijk niet erg positief onthaald. Zo wijzigden de indrukwekkende luchtinlaten achteraan, werd de motorkap opnieuw onder handen genomen en kwam er een ver uitstekende achterbumper toegevoegd.
Ondanks de gemengde reacties werd de 25th Anniversary het tweede best verkochte Countach-model, na de 5000 QV. Kenners zijn het er bovendien over eens dat deze evolutie van de Lamborghini niet de puurste is, maar wel de meest verfijnde. Zeker voor dagelijks gebruik.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.