De Italiaanse supercarbouwer heeft de Huracan
STO onthuld, een radicale variant van zijn gekende supercar met V10. De naam
STO staat voor “Super Trofeo Omologata”, wat betekent dat hij een
straatlegale variant wil zijn van Lambo’s Super Trofeo-racewagen.
640 pk
Centraal achterin ligt dezelfde 5.2-V10 met 640
pk als in de ‘gewone’ Huracan, die hier echter alleen maar de achterwielen
aandrijft (standaard is de Huracan een 4x4).
0 naar 100 km/u duurt 3 seconden, 0 naar 200
vergt 9 tellen. Omdat dit monster vooral bedoeld is voor circuituitstapjes,
staat achterop een gigantische, manueel verstelbare spoiler. De hele achterkant
is ingrijpend verbouwd en ziet er veel drukker uit dankzij de toevoeging van
meer radicale diffusers.
1.339 kilo !
Op het dak staat een forse luchthapper die
extra zuurstof naar de motor brengt en de wielkasten zijn (nog) breder. Het
interieur is gestript en zit vol koolstofvezel, wat bijdraagt aan de
gewichtsreductie van 43 kilo in vergelijking met de oude Huracan Performante:
de STO weegt nog 1.339 kilo, of even veel als een VW Golf diesel… Tot slot zijn
vectoriële koppelverdeling en vierwielsturing standaard.
De Huracan STO kost minstens 249.412 euro en
is verkrijgbaar in allerlei opvallende kleuren.
Nieuwe baas
Bijna tegelijk met de onthulling van de STO
kwam nog ander nieuws van Lamborghini: het merk krijgt een nieuwe baas. Nu ja,
nieuw…
Het is Stefan Winkelmann geworden, die al eens CEO van
Lamborghini was van 2005 tot 2016. Hij is daarna 1,5 jaar baas geweest van Audi
Sport en leidt sinds 1 januari 2018 Bugatti. Die laatste functie blijft hij
trouwens bekleden, waardoor hij in de toekomst zal moeten pendelen tussen
Sant’Agata Bolognese (Italië) en Molsheim (Frankrijk).
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.