Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

Lamborghini onthult een extreme versie van de Huracan en heeft een ‘nieuwe’ CEO.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 19 november 2020
  • Lancering

Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

De Italiaanse supercarbouwer heeft de Huracan STO onthuld, een radicale variant van zijn gekende supercar met V10. De naam STO staat voor “Super Trofeo Omologata”, wat betekent dat hij een straatlegale variant wil zijn van Lambo’s Super Trofeo-racewagen.

640 pk

Centraal achterin ligt dezelfde 5.2-V10 met 640 pk als in de ‘gewone’ Huracan, die hier echter alleen maar de achterwielen aandrijft (standaard is de Huracan een 4x4).

Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

0 naar 100 km/u duurt 3 seconden, 0 naar 200 vergt 9 tellen. Omdat dit monster vooral bedoeld is voor circuituitstapjes, staat achterop een gigantische, manueel verstelbare spoiler. De hele achterkant is ingrijpend verbouwd en ziet er veel drukker uit dankzij de toevoeging van meer radicale diffusers.

1.339 kilo !

Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

Op het dak staat een forse luchthapper die extra zuurstof naar de motor brengt en de wielkasten zijn (nog) breder. Het interieur is gestript en zit vol koolstofvezel, wat bijdraagt aan de gewichtsreductie van 43 kilo in vergelijking met de oude Huracan Performante: de STO weegt nog 1.339 kilo, of even veel als een VW Golf diesel… Tot slot zijn vectoriële koppelverdeling en vierwielsturing standaard.

Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

De Huracan STO kost minstens 249.412 euro en is verkrijgbaar in allerlei opvallende kleuren.

Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

Nieuwe baas

Bijna tegelijk met de onthulling van de STO kwam nog ander nieuws van Lamborghini: het merk krijgt een nieuwe baas. Nu ja, nieuw…

Lamborghini: Huracan STO… en nieuwe baas!

Het is Stefan Winkelmann geworden, die al eens CEO van Lamborghini was van 2005 tot 2016. Hij is daarna 1,5 jaar baas geweest van Audi Sport en leidt sinds 1 januari 2018 Bugatti. Die laatste functie blijft hij trouwens bekleden, waardoor hij in de toekomst zal moeten pendelen tussen Sant’Agata Bolognese (Italië) en Molsheim (Frankrijk).

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km