Lancering: Skoda Enyaq Coupé iV én de eerste elektrische RS van Skoda!

Eindelijk heeft het merk zijn inzending in het segment van de SUV-coupés onthuld: de Enyaq Coupé iV. En hij zorgt meteen ook voor de première van de 100% elektrische RS-variant van het merk!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 31 januari 2022
  • Lancering
  • 8.622 weergaven

Het was een aangekondigde onthulling, die van de eerste elektrische SUV Coupé van Skoda vandaag. Qua look zijn er geen grote verrassingen, met een aflopende daklijn die we ondertussen gewend zijn in het segment. Het resultaat mag er zijn en de productieversie van de Enyaq Coupé iV lijkt als twee druppels water op de Concept Vision iV die Skoda begin 2019 toonde, op wat minder karikaturaal uitgevoerde details na… tenzij je gaat voor de RS-uitvoering, want die heeft het Tsjechische merk uit de VW-stal ook ineens voorgesteld!


Enyaq Coupé RS iV

Die RS-uitvoering krijgt een sportief interieur een sportieve look voor het koetswerk met aangepaste bumpers, standaard een met 131 leds verlicht ‘Crystal Face’ radiatorrooster, 20 duim grote velgen (optioneel 21) en de typische zwarte designelementen en rode reflecterende strip op de diffusor. Op technisch vlak krijgt de RS-uitvoering een verlaagd sportonderstel (-15 mm vooraan en -10 mm achteraan) en een extra elektromotor op de vooras die samen met de elektromotor op de achteras zorgt voor een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 460 Nm. Deze potente versie krijgt standaard een 82 kWh sterke batterij (waarvan 77 kWh bruikbaar). Vanuit stilstand sprint deze RS iV naar 100 km/u in 6,5 seconden en hij haalt een top van 180 km/u, 20 km/u meer dan de andere varianten.


Die bravere Enyaq Coupé iV-varianten volgen het aanbod van hun broer met standaard daklijn en bestaan in twee uitvoeringen: vierwielaangedreven, zoals de RS maar dan met een gecombineerd vermogen van 195 kW (265 pk) voor dezelfde batterij, en achterwielaangedreven. Die uitvoeringen met één elektromotor van 132 kW (180 pk) of 150 kW (204 pk) krijgen standaard een 62 kWh (netto 58 kWh) batterijpakket onder de vloer, terwijl de 150 kW versie ook gecombineerd kan worden met de grotere batterij uit de RS. De vierwielaangedreven versies (inclusief de RS) kunnen tot 1.400 kg trekken, de achterwielaangedreven uitvoeringen 200 kg minder.

Praktisch


Praktisch zijn er natuurlijk meer verschillen tussen de Enyaq en deze coupéversie. Zo is die laatste standaard uitgerust met een panoramisch dak om ervoor te zorgen dat er genoeg licht binnenkomt. De koffer is met 570 liter amper minder groot, ondanks de dynamischere en aerodynamischere koetswerkvorm, die zorgt voor een verbeterd luchtweerstandscoëfficiënt van 0,234. Daarmee komt het rijbereik van deze Skoda Enyaq Coupé iV op maximaal 545 km (voor de achterwielaangedreven 80 kWh-versie), gemeten volgens de WLTP-cyclus.

Net als bij de standaard Enyaq kan je in het interieur kiezen uit verschillende “holistisch gecoördineerde Design Selections die gebaseerd zijn op moderne leefomgevingen en vervaardigd zijn met natuurlijke, duurzaam verwerkte en gerecycleerde materialen” om de look en de uitrusting aan je wensen aan te passen. Standaard krijg je een 13 duim groot infotainmentscherm en een 5,3 duim grote Digital Cockpit.

De Skoda Enyaq Coupé iV komt nog voor de zomer naar de showrooms, zij het waarschijnlijk eerst in de krachtigste uitvoeringen, maar exacte prijzen zijn er nog niet.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Enyaq? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Enyaq-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km