Lancering: Skoda Enyaq Coupé iV én de eerste elektrische RS van Skoda!

Eindelijk heeft het merk zijn inzending in het segment van de SUV-coupés onthuld: de Enyaq Coupé iV. En hij zorgt meteen ook voor de première van de 100% elektrische RS-variant van het merk!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 31 januari 2022
  • Lancering

Het was een aangekondigde onthulling, die van de eerste elektrische SUV Coupé van Skoda vandaag. Qua look zijn er geen grote verrassingen, met een aflopende daklijn die we ondertussen gewend zijn in het segment. Het resultaat mag er zijn en de productieversie van de Enyaq Coupé iV lijkt als twee druppels water op de Concept Vision iV die Skoda begin 2019 toonde, op wat minder karikaturaal uitgevoerde details na… tenzij je gaat voor de RS-uitvoering, want die heeft het Tsjechische merk uit de VW-stal ook ineens voorgesteld!


Enyaq Coupé RS iV

Die RS-uitvoering krijgt een sportief interieur een sportieve look voor het koetswerk met aangepaste bumpers, standaard een met 131 leds verlicht ‘Crystal Face’ radiatorrooster, 20 duim grote velgen (optioneel 21) en de typische zwarte designelementen en rode reflecterende strip op de diffusor. Op technisch vlak krijgt de RS-uitvoering een verlaagd sportonderstel (-15 mm vooraan en -10 mm achteraan) en een extra elektromotor op de vooras die samen met de elektromotor op de achteras zorgt voor een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 460 Nm. Deze potente versie krijgt standaard een 82 kWh sterke batterij (waarvan 77 kWh bruikbaar). Vanuit stilstand sprint deze RS iV naar 100 km/u in 6,5 seconden en hij haalt een top van 180 km/u, 20 km/u meer dan de andere varianten.


Die bravere Enyaq Coupé iV-varianten volgen het aanbod van hun broer met standaard daklijn en bestaan in twee uitvoeringen: vierwielaangedreven, zoals de RS maar dan met een gecombineerd vermogen van 195 kW (265 pk) voor dezelfde batterij, en achterwielaangedreven. Die uitvoeringen met één elektromotor van 132 kW (180 pk) of 150 kW (204 pk) krijgen standaard een 62 kWh (netto 58 kWh) batterijpakket onder de vloer, terwijl de 150 kW versie ook gecombineerd kan worden met de grotere batterij uit de RS. De vierwielaangedreven versies (inclusief de RS) kunnen tot 1.400 kg trekken, de achterwielaangedreven uitvoeringen 200 kg minder.

Praktisch


Praktisch zijn er natuurlijk meer verschillen tussen de Enyaq en deze coupéversie. Zo is die laatste standaard uitgerust met een panoramisch dak om ervoor te zorgen dat er genoeg licht binnenkomt. De koffer is met 570 liter amper minder groot, ondanks de dynamischere en aerodynamischere koetswerkvorm, die zorgt voor een verbeterd luchtweerstandscoëfficiënt van 0,234. Daarmee komt het rijbereik van deze Skoda Enyaq Coupé iV op maximaal 545 km (voor de achterwielaangedreven 80 kWh-versie), gemeten volgens de WLTP-cyclus.

Net als bij de standaard Enyaq kan je in het interieur kiezen uit verschillende “holistisch gecoördineerde Design Selections die gebaseerd zijn op moderne leefomgevingen en vervaardigd zijn met natuurlijke, duurzaam verwerkte en gerecycleerde materialen” om de look en de uitrusting aan je wensen aan te passen. Standaard krijg je een 13 duim groot infotainmentscherm en een 5,3 duim grote Digital Cockpit.

De Skoda Enyaq Coupé iV komt nog voor de zomer naar de showrooms, zij het waarschijnlijk eerst in de krachtigste uitvoeringen, maar exacte prijzen zijn er nog niet.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Enyaq? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Enyaq-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Skoda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km