Toyota
Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.
De Defender voor grote gezinnen is er: de ‘130’. Hij biedt een haven van rust aan 8 passagiers, ongeacht het terrein.
Land Rover had het enkele dagen geleden al aangekondigd: de Defender 130 komt het aanbod vervolledigen van de 90 en de 110 die al in de catalogus stonden. Met een nog eens 34 cm langere achterkant ten opzichte van die 110, flirt de Defender 130 met de 5,10 meter (5.098 mm).
Dat verlengde koetswerk zorgt ervoor dat er plaats is voor een extra zetelrij met 3 plaatsen achteraan, tegen ‘slechts’ twee optionele zitjes in de Defender 110.
Voor grotere groepen of gezinnen biedt de Defender 130 een 2+3+3 configuratie om 8 avonturiers op eender welk terrein comfortabel te vervoeren.
![]() | ![]() |
Met alle zitplaatsen uitgeklapt biedt de Defender 130 nog steeds een bagageruimte van 389 liter. Met neergeklapte achterbank neemt het beschikbare koffervolume toe tot 1.232 liter. En in cargo-configuratie, met beide zetelrijen neergeklapt, heeft de Defender 130 een laadvolume van bijna 2.3 m³ (2.291 l).
Land Rover verkoopt de Defender 130 met zescilinder (benzine en diesel) micro-hybride motoren: P400 (400 pk benzine), D250 (249 pk diesel) en D300 (300 pk diesel). Voorlopig wordt noch de V8 benzinemotor, noch de plug-in hybride aandrijving van de Defender aangeboden op deze 130.
![]() | ![]() |
In België beginnen de prijzen van de Defender 130 vanaf € 89.200.
Ben jij op zoek naar een Land Rover Defender? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Land Rover Defender-zoekertjes nu hier:
Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.
In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.