Land Rover Defender experimenteert met waterstof

Niet iedereen gaat de batterij-elektrische weg op.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 juni 2021
  • 2.646 weergaven

Land Rover Defender experimenteert met waterstof

Land Rover gaat experimenteren met een Defender op waterstof. Dat is een nieuwswaardig feit in een tijd waar zowat elke andere constructeur deze brandstof de rug toekeert wegens de forse ontwikkelingskosten en het extreem hoge energieverbruik dat gepaard gaat met de productie van het goedje. Er zijn echter een paar koppige uitzonderingen – BMW, Hyundai, Toyota en een paar kleine spelers – en Land Rover voegt zichzelf nu aan dat lijstje toe. CEO Thierry Bolloré zegt dat waterstofauto’s “complementair zullen zijn aan batterij-elektrische auto’s” in het toekomstige gamma van de constructeur.

Twee paarden

Met andere woorden: Land Rover wedt op twee paarden tegelijk. Kan zo’n kleine constructeur zich dat wel veroorloven? Wel in het Verenigd Koninkrijk, waar de regering genereuze steunmaatregelen biedt via zijn “Advanced Propulsion Centre”. Bovendien stapt Land Rover niet alleen in het project, want het betrekt diverse andere industriële partners in het geheel. Sowieso heeft Land Rover zichzelf tot doel gesteld om tegen 2036 enkel nog auto’s zonder plaatselijke CO2-uitstoot te produceren en tegen 2039 ook de hele productieketen CO2-neutraal te laten verlopen.

Land Rover Defender experimenteert met waterstof

10 miljoen tegen 2030

De Britten verwachten veel meer succes voor brandstofcelwagens op waterstof dan de meeste andere constructeurs: tegen 2030 zouden er wereldwijd 10 miljoen van deze “FCEV’s” (Fuel Cell Electric Vehicles) rondrijden. Die zouden hun waterstof tanken in 10.000 tankstations verspreid over de hele wereld. 



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Land Rover Defender ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Land Rover Defender zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.

De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km