Land Rover werkt aan baby-Defender en luxe-offroader

Land Rover wil met zijn Defender twee uitersten gaan verkennen: er komt een compacte Defender voor een lager budget en een superluxueuze versie die een klein fortuin mag kosten.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 10 december 2019
  • Toekomst
  • 800 weergaven

Volgens onze collega’s van het Britse Autocar wil Land Rover het Defender-gamma naar boven en naar beneden uitbreiden. In 2021 al zouden de Britten een compact model op de markt willen brengen voor een startprijs van 25.000 pond (een 30.000 euro tegen de huidige wisselkoers). Die zou intern worden ontwikkeld onder codenaam L860 en het is zelfs nog niet zeker of hij ook Defender zou gaan heten. Het platform voor dit model zou van moederhuis Tata komen, maar is in feite afgeleid van het platform van de eerste Evoque en de Freelander 2. Dit model is van cruciaal belang voor het overleven van Land Rover, omdat de markt steeds meer verzot is op compacte SUV’s en omdat zo’n klein model met een lagere CO2-uitstoot de Britten kan helpen om hun gemiddelde uitstoot naar beneden te brengen. Om die reden komt er ook zo goed als zeker een plug-inhybride variant en zullen de andere motorversies allemaal mild hybrids zijn.

Elektrisch beest

Aan het andere eind van het spectrum zou een meer dan 100.000 pond (120.000 euro) dure en elektrisch aangedreven terreinbeul komen op het nieuwe MLA-platform van de groep Jaguar Land Rover. Dit platform zal ook worden gebruikt door de opvolger van de Jaguar XJ. Ondanks het Defender-logo zou het monster gaan wedijveren met luxe-SUV’s als de Aston Martin DBX of Bentley Bentayga. Land Rover is ervan overtuigd dat de offroadcapaciteiten er dankzij de elektrische aandrijving met sprongen op vooruit zal gaan. Het koppel van elektromotoren is namelijk veel preciezer en eenvoudiger te doseren, zodat de trekkracht op lastige ondergrond veel beter wordt. De luxe-Defender zou wel nog zeker 4 jaar op zich laten wachten, aldus onze collega’s van Autocar.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km