Land Rover werkt aan baby-Defender en luxe-offroader

Land Rover wil met zijn Defender twee uitersten gaan verkennen: er komt een compacte Defender voor een lager budget en een superluxueuze versie die een klein fortuin mag kosten.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 10 december 2019
  • Toekomst

Volgens onze collega’s van het Britse Autocar wil Land Rover het Defender-gamma naar boven en naar beneden uitbreiden. In 2021 al zouden de Britten een compact model op de markt willen brengen voor een startprijs van 25.000 pond (een 30.000 euro tegen de huidige wisselkoers). Die zou intern worden ontwikkeld onder codenaam L860 en het is zelfs nog niet zeker of hij ook Defender zou gaan heten. Het platform voor dit model zou van moederhuis Tata komen, maar is in feite afgeleid van het platform van de eerste Evoque en de Freelander 2. Dit model is van cruciaal belang voor het overleven van Land Rover, omdat de markt steeds meer verzot is op compacte SUV’s en omdat zo’n klein model met een lagere CO2-uitstoot de Britten kan helpen om hun gemiddelde uitstoot naar beneden te brengen. Om die reden komt er ook zo goed als zeker een plug-inhybride variant en zullen de andere motorversies allemaal mild hybrids zijn.

Elektrisch beest

Aan het andere eind van het spectrum zou een meer dan 100.000 pond (120.000 euro) dure en elektrisch aangedreven terreinbeul komen op het nieuwe MLA-platform van de groep Jaguar Land Rover. Dit platform zal ook worden gebruikt door de opvolger van de Jaguar XJ. Ondanks het Defender-logo zou het monster gaan wedijveren met luxe-SUV’s als de Aston Martin DBX of Bentley Bentayga. Land Rover is ervan overtuigd dat de offroadcapaciteiten er dankzij de elektrische aandrijving met sprongen op vooruit zal gaan. Het koppel van elektromotoren is namelijk veel preciezer en eenvoudiger te doseren, zodat de trekkracht op lastige ondergrond veel beter wordt. De luxe-Defender zou wel nog zeker 4 jaar op zich laten wachten, aldus onze collega’s van Autocar.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Autocar.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km