Lederen zetels: een optie die met uitsterven bedreigd is?

Jaguar Land Rover werkt aan de ontwikkeling van nieuwe premium materialen als alternatief voor traditioneel leer
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 30 juni 2020
  • Toekomst

Op een verantwoorde manier consumeren is een prioriteit geworden voor een meerderheid van de burgers. Kiezen voor producten die het milieu respecteren - gecertificeerd, gelabeld en bij voorkeur lokaal geproduceerd of op zijn minst gerecycleerd - is vandaag de dag één van de essentiële criteria.

Autobouwer Jaguar Land Rover (JLR) heeft dat goed begrepen, en wil mee zijn met die trend. Om meer te weten te komen over het onderwerp, ontmoetten we Amy Frascella, directrice van de afdeling materialen en kleuren bij de Britse autogroep.

Lederen zetels: een optie die met uitsterven bedreigd is?

Leer, een materiaal uit een andere tijd?

In het interieur van een voertuig staat leer synoniem met luxe. Een gedistingeerd materiaal waarvan de autoindustrie graag gebruik maakt om zetels en dashboards van luxueuze modellen aan te kleden.  Maar tegenwoordig heeft leer steeds vaker een negatief imago. Ontbossing door intensieve veeteelt, mishandeling van dieren gelinkt aan de slacht, hoge waterconsumptie en het gebruik van chroom om de huiden soepel te maken en te looien… de balans op milieuvlak is weinig flatterend.

Uit zorg voor zijn ecologische voetafdruk op de planeet, heeft JLR zich tot doel gesteld om kwalitatieve alternatieven te ontwikkelen voor leer in zijn interieurs: “Het aanbod ontstond in 2017 met de Velar,” legt Amy Frascella uit. “De uitdaging was om een materiaal aan te bieden dat tegelijkertijd mooi, stevig en chic is. We hebben gekozen voor textiel van hoogstaande kwaliteit dat ontwikkeld werd door het Deense Kvadrat. De zetels en de centrale armsteun zijn erin uitgevoerd en het wordt gecombineerd met andere high-tech materialen zoals Microfibre Suede Textile, een erg zachte stof die gemaakt wordt van gerecycleerde materialen afkomstig van plastic afval. Voor de Evoque, in 2019, wilden we een stap verder gaan. Zo is ‘Eucalyptus Melange’ ontstaan, een zijdezachte plantaardige stof, gemaakt op basis van eucalyptusvezels. Met deze twee textielsoorten van de nieuwe generatie zijn we één van de eerste autobouwers die een premium interieur aanbieden, ontdaan van alle van dieren afkomstige materialen,” gaat Amy Frascella verder.

Lederen zetels: een optie die met uitsterven bedreigd is?

In het licht van de vele positieve commentaren van eigenaars van een model dat uitgerust is met deze nieuwe materialen, wil JLR verder gaan op zijn elan. Tegen 2022 biedt het merk zijn klanten daarom de mogelijkheid om te kiezen voor een premium interieur zonder leer, en dat voor alle modellen in het Land Rover-gamma.

Comfort en hygiëne

Nog een bezorgdheid die aan belang wint: een interieur waar een gevoel van welzijn en veiligheid heerst. Een stevige uitdaging in een tijd waarin onze voertuigen volgestouwd zijn met weinig gezellig ogende technologische accessoires. “Om dat dilemma op te lossen, kiezen we steeds vaker voor materialen die comfortabel, maar ook aangenamer zijn voor het oog en om aan te raken. Ze zorgen ervoor dat technologie die zeer rigide oogt, veel aangenamer en warmer wordt. We willen ons vandaag de dag op ons gemakt voelen aan boord van een auto, in veiligheid. De materiaalkeuze heeft een grote impact op dat gevoel. Daarnaast besteden we tenslotte ook veel aandacht aan de recycleerbaarheid van al die materialen om zo te komen tot een meer circulaire benadering van ons productieproces,” legt de directrice uit.

Lederen zetels: een optie die met uitsterven bedreigd is?

Tenslotte, met dank aan de gezondheidscrisis die de hele wereld treft, wil JLR in de toekomst ook de voorkeur geven aan materialen die makkelijk schoon te maken zijn en ook antibacteriële en virusdodende eigenschappen hebben. Zoveel uitdagingen die een mooie vooruitgang beloven op het vlak van materialen, om zo beter te kunnen beantwoorden aan de noden en eisen van klanten die belang hechten aan hun gezondheid en de toekomst van onze planeet.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: JLR.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km