Lexus LBX: hybride compacte premium-SUV

Ondanks zijn compacte afmetingen, met een lengte van 4,2 meter, belooft Lexus dat je ook bij zijn nieuwe instap-SUV alle raffinement mag verwachten dat eigen is aan het merk.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 05 juni 2023
  • Lancering

Met de komst van de LBX breidt Lexus zijn gamma naar onder toe uit met een ‘zelfopladende’ hybride. Het model werd specifiek ontwikkeld voor de Europese markt en staat op het ‘GA-B’-platform van de Toyota-groep, dat ook al gebruikt wordt voor de Yaris en Yaris Cross. De LBX krijgt dus gelijkaardige afmetingen als die laatste, met een lengte van 4,19 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,55 meter. Zijn wielbasis is 2,58 meter lang.


Steeds meer schermen

Binnenin is de stijl van deze Japanse SUV misschien iets minder vernieuwend dan het koetswerkdesign, maar hij barst wel van de technologie. Zo krijgt de LBX onder andere een 12,3 duim groot digitaal instrumentencluster en een centraal scherm van 9,8 duim dat uitgerust is met het nieuwste infotainmentsysteem van Lexus. En dat alles kan optioneel nog aangevuld worden met een head-up display. Als je liever Apple CarPlay of Android Auto gebruikt, weet dan dat de eerste draadloos verbinding maakt, terwijl je voor de tweede nog een kabel nodig hebt. De koffer is 332 liter groot.


136 pk, 185 Nm en een revolutionaire batterij

Onder de motorkap van de LBX zit een 1.5 liter grote driecilinder benzine, gekoppeld aan een gloednieuwe ‘bipolaire NiMH-batterij’. Simpel gesteld is die lichter en compacter, maar levert hij meer vermogen en doet dat ook sneller. Het moet ervoor zorgen dat Lexus nog maar eens de kampioen wordt op het vlak van verbruik, vooral omdat het gewicht beperkt blijft tot amper 1.280 kg! Het totaalvermogen van de aandrijflijn bedraagt 136 pk, met een koppel van 185 Nm. En dat vermogen kan met de optionele toevoeging van een elektromotor op de achteras verdeeld worden over de vier wielen. In die configuratie tikt de LBX vanuit stilstand de 100 km/u aan in 9,2 seconden.

Lexus-raffinement en -comfort

Hoewel het gaat om het instapmodel van het gamma, belooft Lexus dat het al het raffinement en comfort dat eigen is aan het merk heeft weten te behouden. We kunnen niet wachten om dat zelf te checken, maar ook om de prijzen van het model te weten te komen, die helaas nog niet meegedeeld werden. De vanafprijs zou echter onder de € 42.590 van de UX moeten zitten, en boven de € 29.490 van de Toyota Yaris Cross. We kunnen je er ongetwijfeld meer over vertellen nog voor het nieuwe model begin 2024 gelanceerd wordt. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km