Op basis van de hoekige, futuristische lijnen die de conceptcar op het
salon van Parijs in 2016 al liet zien, hadden we gedacht dat de UX gewaagd zou
ogen. De productieversie, die de oude CT moet vervangen, wordt uiteindelijk
iets braver. Op deze eerste officiële foto zien we nog wel een gespierd
silhouet en stevige vleugels. Van de achterkant is alleen nog maar een donkere
teaser beschikbaar, die een lichtstrook tussen de achterlichten laat zien. De
uiteinden van diezelfde achterlichten wijzen vrij origineel naar boven.
Dynamisch
Zijn debuut volgt op 6 maart in Genève, maar Lexus geeft al mee dat de
nieuwe SUV een “gloednieuw platform” krijgt, dat “het weggedrag van een
hatchback” moet opleveren, dankzij “de uitzonderlijke koetswerkstijfheid en het
lage zwaartepunt”. Dat platform is nieuw voor Lexus, maar is eigenlijk het TNGA
dat Toyota ook voor de C-HR gebruikt.
Cockpit
Lexus wil ook nog kwijt dat het interieur een “cockpit” krijgt die
volledig op de chauffeur gericht is en dat de rijhouding daar ook op wordt
afgestemd. De Japanners halen ook nog de afwerking en de technologie aan, maar
we moeten nog enkele dagen wachten om daar meer over te weten.
Hybride
Toch weten we al dat de Lexus UX een hybrideversie en een turbobenzine
krijgt, net als zijn Toyota-neef, de C-HR. De hybrideversie zou wel iets
krachtiger moeten zijn. Zeker met de nieuwe 2.0 hybride, die de vorige 1.8
vervangt en die de Auris ook mee naar Genève brengt. Als topversie komt er een
F-Sport-uitvoering, die de sportieve kant van deze compacte SUV in de verf moet
zetten.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?