Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.
LG Chem, de Koreaanse reus die onder meer batterijen voor elektrische auto’s bouwt, heeft ingestemd om General Motors een forse schadevergoeding te betalen van 1,9 miljard dollar (1,64 miljard euro volgens huidige wisselkoers). De Chevrolet Bolt, het elektrische model van General Motors voor de grote massa, kampt namelijk met een vurig probleem: het ene na het andere exemplaar vliegt spontaan in brand tijdens het opladen. De schuldige is de batterij van leverancier LG Chem, die eerder ook al voor brandjes zorgde in Koreaanse exemplaren de Hyundai Kona EV.
GM zag zich verplicht om alle exemplaren van de Bolt die tussen 2017 en 2021 zijn verkocht terug te roepen en de batterij ervan te vervangen. Die operatie heeft de Amerikaanse gigant ruwweg 2 miljard dollar gekost, en LG Chem betaalt nu dus het grootste deel daarvan terug. De Koreanen hebben daar alle belang bij, want zij mogen de volgende generatie Ultium-batterijen voor GM bouwen, die naar verwachting in veel grotere volumes zullen worden afgenomen.
Is het dossier rond de batterijen van LG Chem een voorbode van nog vele andere EV-branden? Niet noodzakelijk: de Chevrolet Bolt en Hyundai Kona EV waarvan sprake is, hebben één belangrijk element gemeenschappelijk: ze gebruiken batterijcellen van het pouch-type. Dat betekent dat het omhulsel van de cel in een vervormbaar kunststof materiaal is gemaakt. De meeste EV’s gebruiken cellen met een harde kunststofmantel (prismacellen) of zelfs met een cilindervormige metalen mantel. Tesla’s Elon Musk heeft in het verleden al meermaals aangehaald dat hij een tegenstander is van pouch-cellen, net omdat hij van mening is dat dit type cellen te brandgevaarlijk is. Toch zijn er best wat EV’s die pouch-cellen gebruiken: de Nissan Leaf, Audi e-tron 50, Porsche Taycan en Jaguar I-Pace, om maar een paar grote namen te noemen…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.