Lotus: 4 nieuwe platformen en een laatste model op benzine

Het Britse merk heeft zich bijzonder loslippig getoond over zijn toekomststrategie.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 april 2021
  • Sector
  • 256 weergaven

Lotus: 4 nieuwe platformen en een laatste model op benzine

Lotus heeft flink wat details onthuld van zijn plannen voor de middellange termijn. Het merk wil liefst 4 nieuwe platformen lanceren, gaat volop voor elektrische aandrijving en zoekt samenwerkingen met andere constructeurs.

Emira

Lotus: 4 nieuwe platformen en een laatste model op benzine

Het eerste platform dat we mogen verwachten, is een sportwagenbasis. Op 6 juli onthult Lotus op deze architectuur de Emira, een nieuwe sportwagen die in één klap de Elise, de Exige en de Evora moet vervangen. De Emira krijgt nog een verbrandingsmotor die bij een andere autobouwer wordt ingekocht, maar details krijgen we nog niet. Vandaag gebruikt Lotus motoren van Toyota, maar omdat het tegenwoordig deel uitmaakt van de Chinese Geely-groep waar ook Volvo bij hoort, zou het weleens kunnen dat de Emira een Zweedse motor krijgt.

Evolution

Vervolgens komt het platform “Evolution”. Dat is bedoeld voor “lifestylevoertuigen”, wat laat vermoeden dat het merk plannen heeft om SUV’s te gaan bouwen. Alle sportwagenconstructeurs zijn daar vandaag mee bezig, maar hoe Lotus zo’n hoog op de poten gezette dikbil wil verzoenen met zijn traditie van vederlichte modellen is iets wat ons benieuwt. Er zou een heel gamma komen en Lotus heeft in het verleden al bewezen dat het wonderen kan verrichten met zijn chassisafstelling.

Lotus: 4 nieuwe platformen en een laatste model op benzine

E-Sports

Een derde platform dat eraan zit te komen, is het “E-Sports”. Zoals de E in de naam aangeeft, is dit bedoeld voor elektrische sportwagens. Deze architectuur zal trouwens worden gedeeld met Alpine. Beide merken hebben al meermaals aangegeven dat ze vrij snel op puur elektrische aandrijving willen overschakelen. Het platform zou ook aan andere constructeurs worden aangeboden, maar Lotus zegt nog niet met wie het onderhandelt.

Extreme

Lotus: 4 nieuwe platformen en een laatste model op benzine

Tot slot is er het platform “Extreme”, voor hypercars. De eerste auto op die basis kennen we al even, want dat wordt de reeds lang aangekondigde elektrische Evija, met 2.000 pk uit vier elektromotoren in een auto die ‘slechts’ 1.680 kilo zou wegen en die een WLTP-rijbereik van 400 kilometer zou halen. Neen, ze zitten duidelijk niet stil daar in Hethel…

Lotus: 4 nieuwe platformen en een laatste model op benzine

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

In Noord-Amerika biedt de constructeur een nieuwe optie aan die de Model S Plaid meer geschikt maakt voor het circuit.

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Zowel door zijn radiatorrooster, zijn stijl als zijn technische fiche kan je niet naast deze super-SUV kijken!

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.490
2018
52.966 km

Diesel, Manueel

€ 49.999
2018
11.000 km

Diesel, Automaat

€ 32.897
2018
61.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.495
2020
15.694 km