Lotus Emira: emotioneel afscheid

Alvorens Lotus definitief voor elektrische aandrijving kiest, schenkt het de wereld nog de Emira. Hij vormt het afscheid van een mooie geschiedenis en wordt naar keuze aangedreven door een AMG-viercilinder of een Toyota-V6.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 juli 2021
  • Lancering

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Lotus onthult het laatste model uit zijn geschiedenis met een conventionele verbrandingsmotor onder de kap alvorens het voor elektrische aandrijving kiest. De Emira moet de legendarische Elise en Exige opvolgen maar tegelijk ook de meer luxueuze Evora vervangen. Hij neemt dus afstand van het Spartaanse van de Elise en Exige. Hij is 4,41 meter lang en weegt in het beste geval 1.405 kilo droog aan de haak.

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Zijn chiquere stijl gaat gepaard met een modern interieur (digitaal instrumentenbord van 12,3 duim en aanraakscherm van 10,25 duim) en ‘verzorgde’ praktische aspecten voor een sportwagen van dit temperament. Zo schuilt achter de stoelen bijvoorbeeld een bergvak van 208 liter dat nog wordt aangevuld met een koffer van 151 liter.

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Deze laatste Lotus op benzine wordt aangeboden met twee motoren, die allebei enkel de achterwielen aandrijven: ofwel een 2.0-turboviercilinder van AMG, ofwel een 3.5-V6 met compressor van Toyota. De Duitse motor wordt uitsluitend met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling gecombineerd. De V6 van zijn kant mag zich uitdrukken via een automatische of een manuele versnellingsbak.

Lotus Emira: emotioneel afscheid
Lotus Emira: emotioneel afscheid

Lotus verklapt nog geen exacte specificaties van beide motoren, maar kondigt aan dat het vermogen tussen de 360 en de 400 pk ligt en dat het koppel tot 430 Nm gaat. We weten ook dat de Emira naar 100 km/u zal kunnen optrekken in minder dan 4,5 seconden en dat hij pas bij 290 km/u buiten adem geraakt.

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Voor de liefhebbers: Lotus belooft een instapprijs onder de 60.000 pond, wat overeenkomt met zo’n 70.000 euro.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km