Lotus Emira: emotioneel afscheid

Alvorens Lotus definitief voor elektrische aandrijving kiest, schenkt het de wereld nog de Emira. Hij vormt het afscheid van een mooie geschiedenis en wordt naar keuze aangedreven door een AMG-viercilinder of een Toyota-V6.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 juli 2021
  • Lancering
  • 452 weergaven

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Lotus onthult het laatste model uit zijn geschiedenis met een conventionele verbrandingsmotor onder de kap alvorens het voor elektrische aandrijving kiest. De Emira moet de legendarische Elise en Exige opvolgen maar tegelijk ook de meer luxueuze Evora vervangen. Hij neemt dus afstand van het Spartaanse van de Elise en Exige. Hij is 4,41 meter lang en weegt in het beste geval 1.405 kilo droog aan de haak.

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Zijn chiquere stijl gaat gepaard met een modern interieur (digitaal instrumentenbord van 12,3 duim en aanraakscherm van 10,25 duim) en ‘verzorgde’ praktische aspecten voor een sportwagen van dit temperament. Zo schuilt achter de stoelen bijvoorbeeld een bergvak van 208 liter dat nog wordt aangevuld met een koffer van 151 liter.

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Deze laatste Lotus op benzine wordt aangeboden met twee motoren, die allebei enkel de achterwielen aandrijven: ofwel een 2.0-turboviercilinder van AMG, ofwel een 3.5-V6 met compressor van Toyota. De Duitse motor wordt uitsluitend met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling gecombineerd. De V6 van zijn kant mag zich uitdrukken via een automatische of een manuele versnellingsbak.

Lotus Emira: emotioneel afscheid
Lotus Emira: emotioneel afscheid

Lotus verklapt nog geen exacte specificaties van beide motoren, maar kondigt aan dat het vermogen tussen de 360 en de 400 pk ligt en dat het koppel tot 430 Nm gaat. We weten ook dat de Emira naar 100 km/u zal kunnen optrekken in minder dan 4,5 seconden en dat hij pas bij 290 km/u buiten adem geraakt.

Lotus Emira: emotioneel afscheid

Voor de liefhebbers: Lotus belooft een instapprijs onder de 60.000 pond, wat overeenkomt met zo’n 70.000 euro.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota zet de ontwikkeling verder van verbrandingsmotoren die waterstof kunnen verbranden. Deze sportieve Yaris geeft puristen hoop.

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota voegt nog een SUV-model toe aan zijn Europese catalogus. Bovendien mag deze Corolla Cross een nieuwe generatie inwijden van de hybride aandrijflijn van de Japanse specialist.

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Jan Jambon is er niet in geslaagd om de Zweden te overtuigen.

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar heeft een eerste afbeelding onthuld van zijn toekomstige SUV. Deze Polestar 3 wordt in de VS gebouwd naast de volgende Volvo XC90 en wordt in 2022 op de markt verwacht.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 48.500
2021
50 km
€ 33.950
2020
50 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 59.900
2021
50 km

Diesel, Manueel

€ 31.500
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 27.750
2020
6.018 km

Benzine, Manueel

€ 189.500
1957
3.123 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 44.650
2021
7.982 km

Diesel, Automaat

€ 37.500
2020
13.045 km