Lotus Evija: elektrische hypercar van 2.000 pk

Dit zijn de officiële foto’s van de Lotus Evija, de eerste elektrische hypercar van het Britse merk.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 17 juli 2019
  • Elektrisch
  • 2.873 weergaven

Lotus Evija: elektrische hypercar van 2.000 pk

Zijn naam betekent ‘de eerste om te bestaan’. Het gaat dan ook om de eerste elektrische hypercar van Lotus. De kleine Britse constructeur, die door het Chinese Geely onder de vleugels genomen is, pakt uit met een Evija met vier elektromotoren, een vermogen van 2.000 pk en een koppel van 1.700 Nm. De motoren werden ontwikkeld door Integral Powertrain, dat ook de motoren van de Volkswagen ID.R bouwde.

Williams

De batterij werd ontwikkeld met Williams Advanced Engineering. Met 70 kWh is ze niet extreem groot, maar past ze wel achter de twee passagiers. Lotus spreekt van een rijbereik van ongeveer 400 kilometer, als je het rechterpedaal niet te zwaar induwt natuurlijk…

Lotus Evija: elektrische hypercar van 2.000 pk

Cijfers

De Evija is 4,46 meter lang, 2 meter breed en 1,12 meter hoog. De structuur uit koolstofvezel moet het gewicht beperken, dat met 1.680 kilogram desondanks flink meer is dan dat van een Elise van minder dan een ton. Maar het vermogen zorgt voor duivelse acceleraties: 0-100 km/u duurt minder dan 3 seconden, de topsnelheid ligt op 320 km/u. De hernemingen zijn nog indrukwekkender: minder dan 3 seconden om van 100 naar 200 km/u te gaan, en minder dan 4 seconden om van 200 naar 300 km/u te gaan.

Lotus zegt ook dat je met deze Evija minstens zeven minuten op circuit alles uit de kan kunt halen voor je begint te merken dat hij vermogen verliest. Het chassis werd stevig ontwikkeld om tegelijk levendig en stabiel te zijn, dankzij heel wat neerwaartse druk.

Lotus Evija: elektrische hypercar van 2.000 pk

130 exemplaren

De nieuwe Lotus is aan de buitenkant en binnenin behoorlijk exclusief. De spiegels aan binnen- en buitenkant zijn vervangen door camera’s en het stuur lijkt rechtstreeks uit de F1 te komen. De productie begint in 2020 en is beperkt tot slechts 130 exemplaren. Elk exemplaar kost 1,7 miljoen pond.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km