Porsche
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Twee maand na zijn onthulling publiceert het Britse Lotus officieel de technische fiche van zijn nieuwe sportwagen met zescilinder – en ook een paar prijzen.
In juli onthulde Lotus zijn laatste model met verbrandingsmotor voor het overstapt naar het elektrische tijdperk: de Emira. Dit model is des te belangrijker omdat het in één klap nagenoeg het hele gamma van de constructeur vervangt, namelijk de Elise, Exige en Evora. Afgelopen zomer beloofde het merk twee motoren voor zijn sportwagen: een viercilinder van bij AMG met 360 pk of een V6 van Toyota met 400 pk. Meer informatie kregen we niet over die twee blokken. Vandaag onthult Lotus de volledige technische fiche van de V6.
Om helemaal precies te zijn onthult Lotus de details van de speciale reeks First Edition V6, uitgerust met een motor van Toyota. Het gaat om de 2GR-FE die we al kennen uit de Evora en de Exige. Hij is hier uitgerust met een Edelbrock-compressor om 400 pk en 420 Nm aan koppel te ontwikkelen wanneer hij aan een manuele versnellingsbak is gekoppeld. Wie kiest voor de optionele automaat (2.600 euro in Duitsland) krijgt 430 Nm aan koppel. De zescilinder haalt tot 6.800 om. Voor beide versies wordt een topsnelheid aangekondigd van 290 km/u. De manuele variant zou optrekken naar 100 km/u in 4,3 tellen, de automaat in 4,2 seconden, maar die cijfers moeten nog worden gehomologeerd.
Een ander gegeven dat Lotus onthult: de prijzen. De First Edition begint bij 75.995 pond in Engeland. Daarnaast geeft de constructeur een prijskaartje voor de Duitse markt (95.995 euro), dat in de buurt zou moeten komen van wat wij zullen moeten betalen. Voor dat bedrag zijn nagenoeg alle hokjes van de optielijst aangekruist: extreem lichte 20-duimse velgen met keuze tussen de banden Goodyear Eagle F1 Supersport of Michelin Pilot Sport Cup 2, stoelverwarming, achteruitrijcamera, premium-audio,… Het zit er allemaal op. Je moet dan enkel nog kiezen tussen de manuele versnellingsbak of de hendeltjes aan het stuurwiel…
Op de Duitse viercilinder is het nog wachten tot deze herfst voor de First Edition en zijn prijzen worden gepubliceerd. De ‘andere’ Emira’s volgen in 2023, met een startprijs die in het Verenigd Koninkrijk op 59.995 pond is gelegd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.