Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Vandaag is de Maserati Indy een beetje een muurbloempje. Bijna alle prestige-GT’s van de jaren ’60 en ’70 zijn vandaag onbetaalbaar geworden, waardoor een bedrag met minstens 6 cijfers op je bankrekening vereist is. Toch is er een mooie uitzondering: de Maserati Indy. Ondanks zijn verleidelijke design, een raspaardje van een motor en een aansprekend logo blijf je de Indy vinden voor bedragen ver onder de 100.000 euro.
In 1968 onthulde carrossier Vignale een prototype van wat een jaar later de Maserati Indy zou worden. Hij moest de Maserati Sebring en Mexico opvolgen en onderscheidde zich ervan door zijn veel rankere en modernere uiterlijk. De GT met aantrekkelijke look besteedde net zoveel aandacht aan de praktische kant (4 zitplaatsen en een grote koffer) als aan de rijdynamiek, met een prestigieuze V8 met 4 bovenliggende nokkenassen en 4 carburatoren. Hij was 4,2 liter groot en kon de Italiaanse schone naar snelheden van 250 km/u stuwen.
Doorheen de jaren onderging de Indy meerdere evoluties, waarvan de meest opmerkelijke aan de motor gebeurden. Hij groeide eerst tot 4,7 liter en vervolgens tot 4,9 liter en 320 pk. Hij sloot zijn carrière in 1975 af met die laatste motor. Met die dikke V8 benaderden de prestaties die van rivaliserende Ferrari’s en Lamborghini’s.
Van de Indy zijn meer dan 1.100 exemplaren gebouwd en je komt hem regelmatig tegen in internationale zoekertjes. Afhankelijk van de staat en de versie wordt er 60.000 tot 95.000 euro voor gevraagd. Dat lijkt misschien veel geld, maar een Ferrari 365 GT 2+2 moet je op twee tot drie keer zo veel rekenen. Opgelet echter voor het restauratiebudget als de auto niet in orde is…Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.