Lynk & Co: Chinese zustermerk van Volvo komt naar Gent

De Belgische Volvo-fabriek in Gent zal vanaf eind 2019 de Lynk & Co-modellen voor de Europese markt bouwen. Volvo Cars heeft 30% van de aandelen van het Chinese merk in handen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 maart 2018

Zhejiang Geely Holding Group, de Chinese eigenaar van Volvo Cars, begon met Lynk & Co in 2015. Het merk mikt op een jong en geconnecteerd imago, op autodelen en op onlinediensten. Vorig jaar verwierf Volvo Cars 30% van de aandelen van Lynk & Co. Het Chinese zustermerk Geely bezit 50%, en de Zhejiang Geely Holding Group heeft de overige 20% in handen.

Gent

Volvo laat nu officieel weten dat het de modellen van Lynk & Co vanaf eind volgend jaar in zijn fabriek in Gent wil bouwen, zoals we eerder berichtten. “We zien heel wat potentieel voor dit nieuwe merk op de Europese markt en ondersteunen Lynk & Co graag met Volvo’s technologische en industriële expertise”, zegt Volvo-CEO Håkan Samuelsson.

Gemeenschappelijk platform

De komst van Lynk & Co naar Gent betekent niet alleen goed nieuws voor de werkgelegenheid (momenteel werken er 5.000 mensen in de fabriek in Gent), maar ook voor de productiekosten: het volume en de schaalvoordelen gaan naar omhoog. De Chinese modellen die in België worden gebouwd, staan namelijk op het Compact Modular Architecture-platform (CMA) van Volvo, dat ook gebruikt wordt door de XC40.

Sinds 1965

De Gentse fabriek bouwt al sinds 1965 Volvo’s en is naast het Zweedse Göteborg een van de twee productiesites van Volvo in Europa. In België bouwt het Zweedse merk momenteel de XC40, de V40 en V40 Cross Country, en de S60. De gloednieuwe V60, die in februari werd onthuld, zal er ook van de band rollen. Vanaf eind 2019 vullen de eerste Lynk & Co-modellen de lijst van “made in Belgium”-modellen aan.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km