Wie vandaag een elektrische auto wil opladen,
moet dat doen met behulp van een laadpunt en een kabel. Die operatie vereist
dat de wagen stilstaat tot wanneer de batterij weer voldoen aangesterkt is.
Maar net nu het oplaadnetwerk zich zo’n beetje overal in Europa aan het
ontwikkelen is denken ondernemingen en universiteiten na over alternatieven,
met de bedoeling om ons het leven te vergemakkelijken.
In de Amerikaanse Midwest, meer precies in
Indiana, is de universiteit van Purdue in zee gegaan met de Duitse startup
Magment om een ‘magnetische weg’ op punt te stellen. Die zou maken dat je niet
langer moet stoppen en de auto moet inpluggen aan een laadpunt, omdat hij
rijdend wordt opgeladen.
Technisch gezien bestaat deze “straat 2.0” uit
cement en gerecycleerde magnetische deeltjes, hoofdzakelijk uit elektronisch
afval. Die mengeling staat garant voor een efficiëntie van tot 95 procent bij
de overdracht van elektrische energie.
De staat Indiana, de universiteit van Purdue en
Magment GmbH willen deze zomer een reeks tests uitvoeren. Als die positief
blijken, zal de Amerikaanse staat een strook van 400 meter aanleggen waar voor
de gelegenheid omgebouwde elektrische vrachtwagens over zullen kunnen rijden.
Nadien zou dan een snelwegstrook in magnetisch beton kunnen volgen.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.