Martin en Sougnez met een Porsche 997 van GPR in de GT4

  • Piette François
  • 17 juni 2009


Na een succesvolle campagne in het Belgian GT Championship van 2007 en 2008 staat GPR Racing dit seizoen niet echt in de schijnwerpers. In het Belgische GT kampioenschap start GPR, bij gebrek aan een sterk team, niet en verdween ook de Porsche 997 GT3 Cup S naar Frankrijk. Daar wordt wagen nog onderhouden door het Karolingische team, en kon ook l twee maal winnen. 

Dit weekend maakt GPR Racing zijn comeback op de internationale scène, en doet dat met een Porsche 997 GT4 in de European GT4 Cup, te gast naast de FIA GT en FIA GT3 in Oschersleben. Er staan twee wedstrijden van 40 minuten op het programma, met onder de Porsche van twee snelle landgenoten, Maxime Martin, huidige leider in de FIA GT3 en Ludovic Sougnez, die onlangs twee manches van de BTCS op zijn naam schreef.

“De GT3 wordt duurder, en daarom opteren wij voor de GT4, waar nog aanvaardbare budgetten gehanteerd worden.”, legt een tevreden Pino Sperlinga uit. “Ik ben er van overtuigd dat zowel op Belgisch, als op internationaal vlak de GT4 een succes kan zijn, zeker gezien de huidige economische omstandigheden.”

De wagen voor Oschersleben is een Porsche 997 GT3 Cup met een “GT4” kit. “De verschillen zijn niet enorm, maar de motor, die nog beschikt nog maar over 415 pk”, gaat Pino verder. “De aerodynamica, de versnellingsbak, de ophanging en de ophanging zijn ook nieuw. Ik denk dat we in beide wedstrijden in Oschersleben kans maken op een podium maken.” In Adria eindigde de Italiaan Mauro Casadei als tweede in de tweede race van het weekend met een vergelijkbaar model.

Voor de terugkeer van GPR Racing op het internationaal circuit doen ze beroep op twee jonge en talentvolle Belgen. Enerzijds is er Maxime Martin, leider in het European FIA GT3 Championship. “Mijn programma in de GT3 heeft voorrang, waar ik mijn leidersplaats in het kampioenschap verdedig, en daarnaast rijd ik dus een wedstrijd in de GT4. Het is een uitdaging en ik ben blij dat mijn GT3 team de toelating gaf om aan een race met de Porsche van GPR Racing deel te nemen. Ik weet dat de Porsche prima is in de kwalificaties, maar tijdens de race moet je de bandenslijtage beheersen. Ik zal, samen met Ludovic, er alles aan doen om de Belgische kleuren te verdedigen in deze internationale competitie.”

Een van de revelaties van de nationale autosport uit de afgelopen seizoenen is de Luikenaar Ludovic Sougnez. "Ik ben eerder een optimist en geloof in de kansen van Maxime en mijzelf. Ook het team heeft al voldoende bewezen dat ze het kunnen. De vraag is of de wagen competitief genoeg zal zijn in zijn GT4 uitvoering. Ik denk van wel, maar we zullen beginnen met de wagen en de piste te verkennen. De Ginetta en de BMW M3 zijn sinds het begin van dit seizoen competitief, maar wij zullen de Porsche op de kaart zetten, let maar op...”

Samen met de trouwe partners Spike Communications en Anthracyt, zal GPR Racing dit weekend in de voormalige Oost-Duitsland opnieuw geschiedenis proberen te schrijven.De GT4 European Cup, komt nog tweemaal naar België, in het voorprogramma van zowel de 24 Uur van Spa als die van Zolder, en een finale van het kampioenschap in de Algarve.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km