Maybach 57 S : zweepslag

  • Piette François
  • 09 december 2005
We hoeven het niet onder stoelen en banken te steken, Maybach kent het verwachtte succes niet. Eén enkele Maybach werd verleden jaar bij ons ingeschreven. Al is het wel zo dat België geen vitale afzetmarkt is voor deze prestigieuze limousines van DaimlerChrysler. De elite van de automobielindustrie uit de jaren 1920 en 1930 terug zien in de XXIste eeuw is een aangenaam gegeven. Blijkbaar is dit niet genoeg om de amateurs van deze luxe te overtuigen. Mercedes Car Group maakte bekend dat een vooruitgang van 1.2% geboekt werd in de eerste 11 maanden van 2005, maar repte geen woord over de verkoop van het Maybach merk. De Maybach heeft duidelijk indruk gemaakt, maar is dat voldoende om de kopers van Mercedes hun geliefkoosd merk (en enkele duizenden euro) op te zeggen voor Maybach? Zullen de eigenaars van de Britse “Spirit of Ecstasy” luxe vallen voor de Duitse luxe? Om hier iets aan te doen stelt Maybach een nieuw model voor, eentje waar de eigenaar met veel plezier zelf mee zou kunnen rijden, hij is namelijk heel wat sportiever. Krachtpatser Dit prestigieuze en luxemodel, dat bij ons nu op de markt komt, wordt voorgesteld als dynamischer en krachtiger, “een sportwagen waardig”. Het vermogen van de nieuwe V12 motor werd, in samenwerking met de ingenieurs van Mercedes-AMG, gevoelig opgedreven. Dank zij een dubbele turbo en een cilinderinhoud van 5980 cm³ ontwikkelt deze Maybach 612 pk (450 kW). Dit vermogen is permanent beschikbaar tussen 4800 en 5100 tr/min, het maximum koppel, 1000 Nm, is beschikbaar tussen 2000 en 4000 tr/min. De Maybach 57 S kan van 0 tot 100 km/u in 5.0 seconden en van 0 tot 200 km/u in ongeveer 15.8 seconden. Versnellen van 80 tot 120 km/u gebeurt vlekkeloos in 3.75 seconden, en de maximum snelheid bedraagt 275 km/u. Nieuwe basis De Maybach ingenieurs hebben het chassis van de limousine aangepast. De 57 S is uitgerust met aangepaste stabilisatorstangen, zowel vooraan als achteraan. Deze stangen zijn 2 millimeter dikker en geven aan de auto een sportiever evenwicht, dat vooral berust op de achteras. De bodemvrijheid werd ook aangepast en komt 15 mm lager, wat volgens Maybach zou moeten toelaten op de baan te “kleven”. Daarbij komt ook een stuggere afstelling van het ADS II veringsysteem en de semi-actieve ophanging. Met behulp van een drukknop kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende, en sportieve, standen. De aangebrachte wijzigingen laten toe om in de sportiefste stand het dynamische gedrag van de ESP en anti slip ASR systeem te beïnvloeden voor nog hevigere acceleraties. Het remsysteem bleef ook niet ongewijzigd. Opvallen Om de « normale » 57 te herkennen, moet je naar de wielen kijken. De 8.5Jx20 lichtmetalen velgen zijn uitgerust met de speciaal ontwikkelde Michelin Sport 275/45 R20 banden. De radiatorrooster werd ook aangepast, maar behoud de huidige look van het merk. Het interieur en achterwand van de koplampen zijn in de koetswerkkleur geverfd, en de mistlampen zijn nu omringd met chroom. Het design achteraan werd vooral beïnvloed door de nieuwe beplating onder de achterbumper, die is voorzien van 2 uitlaten in trapeziumvorm uit chroom. Adel Buiten de alomtegenwoordige technologieën bestaat het intérieur van de Maybach 57 S vooral uit gelakte en uit carbon vervaardigde onderdelen. Het nieuwe lederen interieur is ofwel zwart, of in twee kleuren met zwart en wit afgewerkt. Om het Duitse karakter van de auto te benadrukken gaat de snelheidsmeter op het dashboard tot 320 km/u. Het interieur achteraan, en meer bepaald de hoofdsteunen, werd ook aangepast om overeen te komen met de nieuwe en moderne aanpassingen. Bij al deze veranderingen hebben de Maybach designers zich vooral toegespitst op het dak en de flanken van de 57 S. Dit deden ze door gebruik te maken van Alcantara in antracietkleur en het gebruik van zwarte lak. De mogelijkheden om de auto echt te verpersoonlijken zijn zo goed als oneindig. Luxe...hoe kan het ook anders bij Maybach!

Bron : Maybach

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km