Maybach Edition 100: beperkte verjaardagsreeksen

Een honderdste verjaardag, dat verdient twee ultra-exclusieve beperkte reeksen bij Maybach, waarvan er een door een V12 wordt voortgestuwd. Een laatste afscheid van de verbrandingsmotor bij het Duitse prestigemerk alvorens het zijn pijlen op elektrische aandrijving richt?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 oktober 2021
  • Lancering

In 1921 stelde Maybach Motorenbau GmbH op de wereldtentoonstelling van Berlijn zijn eerste auto voor, de Type W 3. Hij was de eerste in serie geproduceerde auto van Duitsland met remmen op de vier wielen, een planetaire aandrijving en, uiteraard, een interieur in de meest verfijnde materialen.

Honderd jaar later stelt Maybach twee tot 100 exemplaren beperkte reeksen voor om die verjaardag te vieren. De eerste is gebaseerd op de exclusieve SUV GLS en heeft een V8 van 557 pk.


De tweede is afgeleid van de limousine Mercedes-Maybach S-Klasse. In dat laatste geval ligt onder de motorkap van de beperkte reeks Edition 100 een V12 van 612 pk die aan vierwielaandrijving is gekoppeld. Die motorcombinatie zullen we zo voor het eerst ook aan deze kant van de wereld kunnen kiezen. Hij zou het piekmoment moeten vormen van het benzine-aanbod van Maybach alvorens het overstapt op elektrische aandrijving, zoals onlangs aangekondigd met de conceptcar Maybach EQS van het jongste salon van München.


In beide gevallen zijn de verjaardagsmodellen met de hand gelakt, telkens in dezelfde kleuren: hightechzilver en nautisch blauw. Ook het interieur krijgt een specifiek design met leder in kristalwit designo en parelgrijs. Verder vallen de vele Edition 100-logo’s op en de specifieke velgen (gesmeed in het geval van de GLS).

De eerste leveringen van de twee maal honderd exemplaren zouden begin 2022 moeten gebeuren.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km