Mazda RX-8 Hydrogen RE : rotatiemotor op waterstof

  • Piette François
  • 17 oktober 2008
  • 308 weergaven

 

Voor het eerst gaat de Mazda RX-8 op waterstof zijn vaderland verlaten! Dertig Mazda Hydrogen RE's werden naar Noorwegen gestuurd waar ze gehuurd kunnen worden. Het is geen goedkoop idee, maar wel origineel en het zal misschien toelaten om het een of ander op gang te krijgen.

Waarom Noorwegen?

Omdat Noorwegen al heel ver staat op het gebied van leveringsmogelijkheden van waterstof. De HyNor, de waterstofweg, gaat van Oslo tot Stavanger en zou, in de toekomst, ook de link moeten leggen met de buurlanden, en misschien wel tot Duitsland en Denemarken.

Waterstof in een rotatiemotor

Mazda is de enige (momenteel toch) fervente voorstander van de rotatiemotor, en ze hebben hem nu ook voor de toekomst gewapend om met waterstof te voorzien. Om precies te zijn rijd hij niet helemaal op waterstof, want deze motor kan ook op gewone brandstof rijden omdat hij twee brandstoftanks heeft en een dubbel alimentatiesysteem. Een traditionele motor is trouwens niet zo moeilijk om om te bouwen om hem op waterstof te kunnen laten rijden. Om een motor op waterstof te kunnen laten rijden moet deze laatste volledig waterdicht zijn. Akihiro Kashiwagi, die aan het hoofd van de ontwikkeling van de waterstofmotor staat voor Mazda, legt de nadruk op het feit dat ze nieuwe materialen hebben gebruikt om de nodige waterdichtheid te garanderen.

Tijdens die ontwikkeling heeft Akihiro Kashiwagi ook een oplossing moeten zoeken voor de zwakke energiedichtheid van waterstof. Met hetzelfde volume benzine en waterstof, maakt benzine bij de verbranding meer energie vrij. Omdat probleem te omzeilen moeten ze dus voor meer brandstof zorgen, daarom hebben ze de Wankel omgebouwd en hem van twee directe injecties te voorzien. Gelukkig is dat met een rotatiemotor niet al te moeilijk om dat klaar te krijgen...

Tegenover een motor met brandstofcel, is een rotatiemotor minder krachtig en heeft een lager rendement. Het grote voordeel daarentegen is dat deze motor tot vier keer minder plaats nodig heeft tegenover een auto met brandstofcel. Zijn benzine/waterstof combinatie maakt hem ook veel aantrekkelijker op financieel vlak, wat een doorslaggevend argument is voor Fleet Managers.

En zijn prestaties?

Mazda kondigt 210 pk aan als de motor enkel benzine gebruikt, en 110 pk op waterstof. Maar opgelet, dit zijn Japanse pk's. Omgezet naar Europese normen zijn dat ongeveer 190 tot 200 pk en een kleine 100 op waterstof. 

En bij ons?

Akihiro Kashiwagi bevestigd dat dit project klaar is om de productie ervan op te starten. Het enige probleem is de beschikbaarheid van waterstof en uitgeruste tankstations ... waar wachten we nog op?

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km