Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De industrie van de fastfoodrestaurants veroorzaakt enorme hoeveelheden afval, en McDonald’s vormt daar uiteraard geen uitzondering op. Het Amerikaanse bedrijf zoekt naar oplossingen voor dat probleem en gaat daarom in zee met Ford om zijn koffiegruis te recycleren. Dat is niet meer dan de droge korst die de koffiebonen omhult en die ervan loskomt tijdens het malen.
Na overleg met ingenieurs van Ford bleek dat door dit gruis onder heel hoge temperaturen in een zuurstofarme omgeving te brengen, het kan worden omgevormd tot korrels die daarna met kunststof kunnen worden gemengd voor gebruik in diverse vormen. Dit bioplastic maakt auto-onderdelen 20 procent lichter dan wanneer ze met conventionele kunststoffen worden gemaakt. En het leidt tegelijk tot een lagere uitstoot van broeikasgassen.
McDonald’s heeft al laten weten een groot deel van zijn koffiegruis aan Ford te zullen schenken. Aangezien het bedrijf alleen al in Noord-Amerika in 2018 meer dan 800 miljoen koffies heeft geserveerd, is dat geen klein beetje. Het eerste onderdeel dat met deze nieuwsoortige kunststof wordt gemaakt is de koplampbehuizing van de nieuwe Lincoln Continental, die eind dit jaar op de markt komt.
Voor de anekdote vertellen we nog dat Henry Ford, de stichter van het merk, al sojagebaseerde kunststoffen gebruikte voor sommige auto-onderdelen. De interesse van Ford voor innovatieve en gerecycleerde materialen is dus niet nieuw.De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.