McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Uiterlijk is hij voor een niet geoefend oog nauwelijks van de rest van het gamma te onderscheiden, maar deze Artura is technisch gezien volledig nieuw voor McLaren.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 februari 2021
  • Lancering

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Jawel, de auto op deze foto’s is niet de zoveelste afgeleide van McLarens gekende modellenreeks: de Artura is volledig nieuw, al volgt hij qua design vrij trouw de lijnen die het merk nu al een paar jaar lang gebruikt.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Hij maakt gebruik van een nieuw chassis in koolstofvezel en vervangt de 4.0-V8 biturbo door een V6 biturbo van 3,0 liter. De blokhoek van de zescilinder is ongebruikelijk groot (120 graden, waar 60 of 90 graden courant is) zodat de twee turbo’s tussen de cilinderrijen passen. Het geheel ontwikkelt 585 pk en 585 Nm. Deze krachtbron krijgt bovendien elektrische assistentie in de vorm van een elektromotor van 95 pk en 225 Nm. Resultaat: een systeemvermogen van 680 pk en 720 Nm.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Geen achteruit

Die kracht gaat naar de achterwielen via een nieuw ontwikkelde gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling en laat de Artura van 0 naar 100 km/u optrekken in 3 seconden rond. De topsnelheid piekt op 330 km/u. Weetje: de versnellingsbak heeft geen achteruitverhouding. Als je achteruit wil rijden, gebeurt dat puur op de elektromotor. Die wordt gevoed door een batterij van 7,4 kWh die slechts 88 kilo weegt en die maakt dat de auto maximaal 30 kilometer lang puur elektrisch kan rijden. De topsnelheid is dan beperkt tot 130 km/u.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Het meergewicht van de batterij wordt trouwens deels gecompenseerd door het feit dat de V6 50 kilo minder weegt dan de oude V8 (160 in plaats van 210 kilo). De accu weer opladen duurt 2,5 uur “tot 80 procent”, zo laat McLaren weten. De laadtijd tot 100 procent wordt niet meegedeeld, net zomin als het prijskaartje. Nog niet modern genoeg? Wat dacht je van dit: de Artura is de eerste McLaren die verkrijgbaar is met een adaptieve snelheidsregelaar en een rijstrookassistent, en het infotainmentsysteem krijgt draadloze updates zoals in een Tesla.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

5 jaar garantie

De WLTP-uitstoot bedraagt slechts 129 g/km, wat een mooi resultaat is voor een supercar. McLaren vertrouwt in zijn Artura, want het geeft een algemene garantie van 5 jaar en op de batterij krijg je 6 jaar waarborg. Een prijskaartje hangt er nog niet aan, maar hij vervangt de 570S en positioneert zich tussen de GT en de 720S.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km