McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Uiterlijk is hij voor een niet geoefend oog nauwelijks van de rest van het gamma te onderscheiden, maar deze Artura is technisch gezien volledig nieuw voor McLaren.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 februari 2021
  • Lancering

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Jawel, de auto op deze foto’s is niet de zoveelste afgeleide van McLarens gekende modellenreeks: de Artura is volledig nieuw, al volgt hij qua design vrij trouw de lijnen die het merk nu al een paar jaar lang gebruikt.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Hij maakt gebruik van een nieuw chassis in koolstofvezel en vervangt de 4.0-V8 biturbo door een V6 biturbo van 3,0 liter. De blokhoek van de zescilinder is ongebruikelijk groot (120 graden, waar 60 of 90 graden courant is) zodat de twee turbo’s tussen de cilinderrijen passen. Het geheel ontwikkelt 585 pk en 585 Nm. Deze krachtbron krijgt bovendien elektrische assistentie in de vorm van een elektromotor van 95 pk en 225 Nm. Resultaat: een systeemvermogen van 680 pk en 720 Nm.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Geen achteruit

Die kracht gaat naar de achterwielen via een nieuw ontwikkelde gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling en laat de Artura van 0 naar 100 km/u optrekken in 3 seconden rond. De topsnelheid piekt op 330 km/u. Weetje: de versnellingsbak heeft geen achteruitverhouding. Als je achteruit wil rijden, gebeurt dat puur op de elektromotor. Die wordt gevoed door een batterij van 7,4 kWh die slechts 88 kilo weegt en die maakt dat de auto maximaal 30 kilometer lang puur elektrisch kan rijden. De topsnelheid is dan beperkt tot 130 km/u.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Het meergewicht van de batterij wordt trouwens deels gecompenseerd door het feit dat de V6 50 kilo minder weegt dan de oude V8 (160 in plaats van 210 kilo). De accu weer opladen duurt 2,5 uur “tot 80 procent”, zo laat McLaren weten. De laadtijd tot 100 procent wordt niet meegedeeld, net zomin als het prijskaartje. Nog niet modern genoeg? Wat dacht je van dit: de Artura is de eerste McLaren die verkrijgbaar is met een adaptieve snelheidsregelaar en een rijstrookassistent, en het infotainmentsysteem krijgt draadloze updates zoals in een Tesla.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

5 jaar garantie

De WLTP-uitstoot bedraagt slechts 129 g/km, wat een mooi resultaat is voor een supercar. McLaren vertrouwt in zijn Artura, want het geeft een algemene garantie van 5 jaar en op de batterij krijg je 6 jaar waarborg. Een prijskaartje hangt er nog niet aan, maar hij vervangt de 570S en positioneert zich tussen de GT en de 720S.

McLaren Artura: gloednieuw en hybride

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km