De Britse constructeur had zijn
grand tourer eerder
al aangekondigd. De definitieve naam is niet bijster origineel: McLaren houdt
het op ‘GT’. Maar verwacht geen Porsche Panamera-concurrent: de McLaren GT
blijft een strikte tweezitter. Praktisch is hij verder wel: zijn koffer is
bijvoorbeeld 570 liter groot. Door de lage plaatsing van de motor heb je achteraan
420 liter, vooraan beschik je over 150 liter.
Gewicht
Hoewel het een GT is, blijft de
auto vooral een McLaren. Dat betekent dus dat hij zijn gewicht in toom houdt
door overvloedig gebruik van koolstofvezel. De 4,68 meter lange coupé weegt zo
niet meer dan 1.530 kilogram. Niet slecht voor een grand tourer met die
afmetingen.
Tussenmaat
De McLaren GT heeft een 4.0 V8
biturbo van 620 pk en 630 Nm. Daardoor past hij tussen de 570S en 720S. De prestaties?
0-100 km/u in 3,2 seconden, 200 km/u in 9 seconden en een topsnelheid van 326 km/u.
Wie het rustiger aan doet kan zijn tankbeurten spreiden: McLaren geeft een
rijbereik op van 600 kilometer.
Comfortabel
McLaren voorziet een gestuurde
ophanging die zeer goed zou dempen. Verder zien we wat we van een grand tourer
verwachten: luxueuze materialen, een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie,
en het meest uitgebreide infotainmentsysteem dat McLaren ooit heeft
geïnstalleerd.
Prijskaartje van dat alles? Reken
op minstens € 190.000. In Groot-Brittannië kost hij alleszins £ 163.000 (ongeveer
€ 186.000). Bestellen kan vanaf nu, de eerste exemplaren worden eind dit jaar
geleverd.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?