McLaren GT: voor de gehaaste reiziger

McLaren breidt zijn catalogus uit met een kilometervreter. Maar de prestaties zijn bij deze McLaren GT uiteraard ook op de afspraak.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 mei 2019

McLaren GT: voor de gehaaste reiziger

De Britse constructeur had zijn grand tourer eerder al aangekondigd. De definitieve naam is niet bijster origineel: McLaren houdt het op ‘GT’. Maar verwacht geen Porsche Panamera-concurrent: de McLaren GT blijft een strikte tweezitter. Praktisch is hij verder wel: zijn koffer is bijvoorbeeld 570 liter groot. Door de lage plaatsing van de motor heb je achteraan 420 liter, vooraan beschik je over 150 liter.

McLaren GT: voor de gehaaste reiziger
McLaren GT: voor de gehaaste reiziger

Gewicht

Hoewel het een GT is, blijft de auto vooral een McLaren. Dat betekent dus dat hij zijn gewicht in toom houdt door overvloedig gebruik van koolstofvezel. De 4,68 meter lange coupé weegt zo niet meer dan 1.530 kilogram. Niet slecht voor een grand tourer met die afmetingen.

McLaren GT: voor de gehaaste reiziger

Tussenmaat

De McLaren GT heeft een 4.0 V8 biturbo van 620 pk en 630 Nm. Daardoor past hij tussen de 570S en 720S. De prestaties? 0-100 km/u in 3,2 seconden, 200 km/u in 9 seconden en een topsnelheid van 326 km/u. Wie het rustiger aan doet kan zijn tankbeurten spreiden: McLaren geeft een rijbereik op van 600 kilometer.

McLaren GT: voor de gehaaste reiziger

Comfortabel

McLaren voorziet een gestuurde ophanging die zeer goed zou dempen. Verder zien we wat we van een grand tourer verwachten: luxueuze materialen, een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie, en het meest uitgebreide infotainmentsysteem dat McLaren ooit heeft geïnstalleerd.

McLaren GT: voor de gehaaste reiziger

Prijskaartje van dat alles? Reken op minstens € 190.000. In Groot-Brittannië kost hij alleszins £ 163.000 (ongeveer € 186.000). Bestellen kan vanaf nu, de eerste exemplaren worden eind dit jaar geleverd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km