Porsche
Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.
Goed nieuws voor de eigenaars van de Britse hypercar: ze kunnen de batterij wisselen voor nog straffere prestaties. Maar dat gaat ten koste van het 100% elektrische rijbereik... en het kost wel wat!
McLaren heeft een nieuwe batterij ontwikkeld voor zijn P1, die in 2013 op de markt kwam. Dankzij die nieuwe batterij kunnen de gelukkige eigenaars de prestaties van hun hypercar verbeteren. Hoewel het totale vermogen van de wagen niet stijgt, daalt het gewicht wel. Het nieuwe onderdeel weegt immers maar 49,9 kg tegen 106 kg vroeger. Bovendien levert het efficiënter stroom. Daarmee wint de P1 vier tienden van een seconde bij de sprint van 0 naar 300 km/u.
Die beperkte prestatiewinst is echter niet gratis. Volgens onze collega’s van CarBuzz vraagt McLaren de prinselijke som van 140.000 euro voor de vervanging van de batterij! Die prijs nadert de prijs van een GT en je kan er ook al voor beginnen zoeken naar een tweedehands Britse supercar!
De McLaren P1 is een plug-in hybride die zich ook 100% elektrisch kan verplaatsen gedurende een tiental kilometer. Maar eens de batterij vervangen is, daalt het elektrische rijbereik tot… slechts 3 kilometer…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.
Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool
Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...
Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!