Meeste auto’s te breed voor linkervak bij wegenwerken op Duitse snelwegen

Geen ritje op de Duitse autobahn zonder passage door een beruchte ‘baustelle’. Het linkervak legt op zulk traject met wegenwerken vaak een beperking op voor de maximumbreedte van voertuigen. Maar zowat 70 procent van de nieuwe auto’s is eigenlijk te breed voor dat linkervak, zo zegt de Duitse automobilistenvereniging ADAC.

  • Bervoets Wim
  • 16 augustus 2019
  • Divers

In 1978 was een gemiddelde auto van het formaat van een Volkswagen Golf nog 1,59 meter breed. Vandaag ligt die breedte op zowat 1,78 meter, zo zegt de automobilistenvereniging. Maar daar zijn de achteruitkijkspiegels niet bij inbegrepen, waardoor zowat 70 procent van de nieuwe auto’s eigenlijk breder is dan 2 meter.

Dat levert problemen op bij zogenaamde ‘baustellen’ op de Duitse snelwegen, aldus ADAC. Het verkeer moet op trajecten met bouwwerven vaak over versmalde rijstroken. Vooral de linker rijkstrook krijgt vaak een beperkte breedte opgelegd van 2 meter. Dat betekent dat die rijstrook op trajecten met bouwwerven in theorie alleen voorbehouden is voor compacte auto’s en motorrijders.

Aanrijdingen tussen voertuigen die naast elkaar rijden zijn de tweede vaakst voorkomende oorzaak van ongevallen in bouwwerven, zegt de ADAC. De automobilistenvereniging pleit daarom voor bredere rijstroken bij bouwwerven, met een breedte van 2,1 meter. Wie zich in een bouwwerf liever niet op de linker rijstrook waagt, kan gerust de rechter rijstrook aanhouden: op een traject van 5 kilometer levert een 10 kilometer per uur hogere snelheid amper 25 seconden tijdswinst op, aldus de Duitsers.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: ADAC.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km