Meeste auto’s te breed voor linkervak bij wegenwerken op Duitse snelwegen

Geen ritje op de Duitse autobahn zonder passage door een beruchte ‘baustelle’. Het linkervak legt op zulk traject met wegenwerken vaak een beperking op voor de maximumbreedte van voertuigen. Maar zowat 70 procent van de nieuwe auto’s is eigenlijk te breed voor dat linkervak, zo zegt de Duitse automobilistenvereniging ADAC.

  • Bervoets Wim
  • 16 augustus 2019
  • Divers

In 1978 was een gemiddelde auto van het formaat van een Volkswagen Golf nog 1,59 meter breed. Vandaag ligt die breedte op zowat 1,78 meter, zo zegt de automobilistenvereniging. Maar daar zijn de achteruitkijkspiegels niet bij inbegrepen, waardoor zowat 70 procent van de nieuwe auto’s eigenlijk breder is dan 2 meter.

Dat levert problemen op bij zogenaamde ‘baustellen’ op de Duitse snelwegen, aldus ADAC. Het verkeer moet op trajecten met bouwwerven vaak over versmalde rijstroken. Vooral de linker rijkstrook krijgt vaak een beperkte breedte opgelegd van 2 meter. Dat betekent dat die rijstrook op trajecten met bouwwerven in theorie alleen voorbehouden is voor compacte auto’s en motorrijders.

Aanrijdingen tussen voertuigen die naast elkaar rijden zijn de tweede vaakst voorkomende oorzaak van ongevallen in bouwwerven, zegt de ADAC. De automobilistenvereniging pleit daarom voor bredere rijstroken bij bouwwerven, met een breedte van 2,1 meter. Wie zich in een bouwwerf liever niet op de linker rijstrook waagt, kan gerust de rechter rijstrook aanhouden: op een traject van 5 kilometer levert een 10 kilometer per uur hogere snelheid amper 25 seconden tijdswinst op, aldus de Duitsers.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: ADAC.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km