Mercedes-AMG Project One: hybride hypercar met Formule 1-motor!

Voor zijn 50ste verjaardag trakteert Mercedes-AMG zich op een heel bijzonder verjaardagscadeau: een hybride hypercar met motor die rechtstreeks uit de Formule 1 komt.

  • Bervoets Wim
  • 12 september 2017

Met de woorden “hybride” en “hypercar” denk je natuurlijk meteen aan ander pk-geweld zoals de McLaren P1, LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Bij dat rijtje zoekt Mercedes-AMG aansluiting. Met een vermogen van meer dan 1.000 pk kan het daarbij het juiste toegangsticket voorleggen.

Vier elektromotoren

De aandrijflijn hoefde Mercedes-AMG niet ver te zoeken: de Mercedes-AMG Petronas uit de Formule 1 levert de 1.6 V6, die in de Project One gecombineerd wordt met maar liefst vier elektromotoren: een in de turbo, een in combinatie met de verbrandingsmotor en twee op de voorwielen. De motor zit centraal achterin en is begrensd op een maximumtoerental van… 11.000 tpm!

Vierwielaandrijving

De combinatie benzine-elektromotor stuurt zijn vermogen naar de achterwielen, de twee elektromotoren vooraan drijven natuurlijk de voorwielen aan. De overbrenging gebeurt via een automaat met acht verzetten. Nog wat cijfers? Een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk, een topsnelheid aan de illegale kant van 350 km/u en een acceleratie van minder dan 6 seconden… van 0 tot 200 km/u!

Geruisloos

De hybride aandrijflijn betekent dat deze Mercedes-AMG Project One ook een volledig elektrische rijmodus heeft. Geruisloos vertrekken kan dus, en het theoretische rijbereik in elektrische modus bedraagt 25 kilometer. De verschillende rijmodi zoeken de beste combinatie tussen de elektrmotoren en de benzinemotor: van volledig elektrisch tot ultraperformant.

2,27 miljoen euro

De Mercedes-AMG Project One is dus een echte F1-auto voor de openbare weg – kijk bijvoorbeeld eens naar dat interieur! Er worden 275 exemplaren geproduceerd, die 2,27 miljoen euro per stuk zullen kosten. Maar helaas zijn die al allemaal gereserveerd. Hopelijk zien we deze spirituele opvolger van de CLK-GTR dus af en toe eens in het straatbeeld opduiken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km