Met de woorden “hybride” en “hypercar” denk je
natuurlijk meteen aan ander pk-geweld zoals de McLaren P1, LaFerrari en Porsche
918 Spyder. Bij dat rijtje zoekt Mercedes-AMG aansluiting. Met een vermogen van
meer dan 1.000 pk kan het daarbij het juiste toegangsticket voorleggen.
Vier elektromotoren
De aandrijflijn hoefde Mercedes-AMG niet ver te
zoeken: de Mercedes-AMG Petronas uit de Formule 1 levert de 1.6 V6, die in de
Project One gecombineerd wordt met maar liefst vier elektromotoren: een in de
turbo, een in combinatie met de verbrandingsmotor en twee op de voorwielen. De
motor zit centraal achterin en is begrensd op een maximumtoerental van… 11.000
tpm!
Vierwielaandrijving
De combinatie benzine-elektromotor stuurt zijn
vermogen naar de achterwielen, de twee elektromotoren vooraan drijven
natuurlijk de voorwielen aan. De overbrenging gebeurt via een automaat met acht
verzetten. Nog wat cijfers? Een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk,
een topsnelheid aan de illegale kant van 350 km/u en een acceleratie van minder
dan 6 seconden… van 0 tot 200 km/u!
Geruisloos
De hybride aandrijflijn betekent dat deze
Mercedes-AMG Project One ook een volledig elektrische rijmodus heeft.
Geruisloos vertrekken kan dus, en het theoretische rijbereik in elektrische
modus bedraagt 25 kilometer. De verschillende rijmodi zoeken de beste
combinatie tussen de elektrmotoren en de benzinemotor: van volledig elektrisch
tot ultraperformant.
2,27 miljoen euro
De Mercedes-AMG Project One is dus een echte
F1-auto voor de openbare weg – kijk bijvoorbeeld eens naar dat interieur! Er
worden 275 exemplaren geproduceerd, die 2,27 miljoen euro per stuk zullen
kosten. Maar helaas zijn die al allemaal gereserveerd. Hopelijk zien we deze
spirituele opvolger van de CLK-GTR dus af en toe eens in het straatbeeld
opduiken…
Over de auteur: Bervoets Wim
Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...