Mercedes geeft autonoom rijden op

“We kunnen de strijd toch niet winnen”, is de redenering…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 29 oktober 2020
  • Sector
  • 1.209 weergaven

Het Duitse persbureau Redaktionsnetzwerk Deutschland heeft van Mercedes vernomen dat de constructeur zijn ontwikkelingswerk rond autonoom rijdende voertuigen opgeeft. Dat is opmerkelijk omdat de constructeur in zijn nieuwe S-Klasse uitpakt met behoorlijk verreikende autonome rijfuncties – de auto gaat zichzelf bijvoorbeeld op zijn eentje parkeren in parkeergarages. Bovendien hebben veel autoconstructeurs tot op heden gecommuniceerd dat de toekomst ligt bij alternatieve mobiliteitsconcepten ter compensatie van de dalende vraag naar nieuwe auto’s op de markt. Maar Mercedes ziet het vanaf nu dus anders: “We gaan niet meedoen aan een race die we niet meer kunnen winnen”. De timing van die mededeling is niet toevallig, want vorige week is Waymo, het zusterbedrijf van Google dat is gespecialiseerd in autonome voertuigen, zijn eerste robottaxi’s op de weg gebracht waar zelfs geen veiligheidsoperator meer aan het stuur zit en bovendien heeft ook Tesla een grote stap vooruit gezet met de lancering van zijn Full Self Driving.

Winst boven volume

Daimler-CEO Ola Källenius is duidelijk: “De transitie naar activiteiten als mobiliteitsaanbieder is voorbijgestreefd. […] Met zaken als carsharing valt geen geld te verdienen”. Daarmee breekt de nieuwe baas radicaal met zijn voorganger Dieter Zetsche, die net volop wou inzetten in dit soort projecten. Het is trouwens niet het eerste concept van zijn voorganger dat Källenius torpedeert, want ook Zetsches plannen om de verkoopcijfers omhoog te stuwen door goedkopere modellen aan te bieden, heeft hij begraven. “Onze investeerders verwachten niet alleen omzet, maar in de eerste plaats vooral winst”. Källenius richt zich daarvoor op twee pijlers: elektrische aandrijving en luxewagens met grote winstmarges. Al de overige activiteiten zijn ballast en worden geschrapt.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km